Ha már a múltkori könyvön (A maffia ágyában) totálisan kiakadtam, és a fülszövegben említett lélektant nem kaptam meg, kerestem magamnak más könyvet. Az említett regény nem volt más, mint a Patrick Melrose első kötete, vagyis a sznob arisztokrácia és a drog rossz… Meg a szodómia pedofiliával vegyítve ugyancsak nagyon rossz.
Értem? |
De mielőtt belevágnék a közepébe, ejtek pár szót magáról az íróról.
Edward St Aubyn ennél a regénynél a saját életéből merített ihletet. Utána néztem ennek-annak, és borzasztó volt belegondolni, hogy az író ezeken keresztül ment, de emiatt volt a művének egyfajta sötét varázsa, amit kevésbé elvontul megfogalmazva, én hitelességnek neveznék.
Ami
miatt még erre a regényre esett a választásom, az az volt, hogy láttam már a
sorozatot, amit imádtam,
ám ezt majd egy másik bejegyzésben jobban taglalom… Esetleg „összehasonlítom” a
regényt és a sorozatot.
Benedict Cumberbatch nagyon jól hozta a szuicid hajlamokkal megáldott heroinistát. |
Fülszöveg:
A legfelsőbb körökhöz tartozó, mesés gazdagságban élő David Melrose kegyetlenül uralkodik boldogtalan feleségén és ötéves fián, Patricken. A szadista apa mellett felnövő fiúból heroinista lesz, aki a második kisregény elején apja hamvaiért indul New Yorkba. Patrick apja emlékével együtt függőségétől is megszabadul, majd maga is családot alapít.Edward St Aubyn megmutatja a hanyatló brit arisztokrácia, a tökéletes dekadencia, erkölcstelenség, kapzsiság, sznobizmus és kegyetlenség világát.
Vélemény:
A
regény öt kisebb részből áll: Nincs baj, Baj van, Van remény, Ami kell és a
Végül. Amúgy a magyar címeket nem tudom hova rakni, mert angolul teljesen más
jelentéssel bíró címük volt. Mindegy is…
A
Nincs baj volt a legelkeserítőbb rész a számomra. Mérhetetlen nagy szánalmat
váltott ki belőlem az, amit ezzel a szerencsétlen kisfiúval műveltek (anyja az
alkoholhoz fordult; apja molesztálta, szexuálisan és testileg is bántalmazta). Mondjuk
Eleonort (Patrick édesanyját) is sajnáltam, mert megbotránkoztató és megalázó
volt, amire a férje sokszor rákényszerítette (például megerőszakolta; rávette,
hogy egyen a földről ezzel fitogtatva a felesége felett a dominanciáját). Mindez, ha nem volt
elég, akkor egy picurit az arisztokraták sznobizmusát is az arcomba nyomta az
író. Ez volt a tejszínhabos sütemény tetején a cseresznye.
A
Van baj lett a kedvencem, mert itt leginkább Patrick életet követhettem
figyelemmel. Ha az előző rész elkeserítő volt, akkor ez nyomasztó. Már-már
elborzadva olvastam, hogy mit váltott ki a főhősből a keménydrogok elegye.
Nagyon absztrakt és morbid volt minden hallucinációja, amiben olykor kiütközött
a főszereplő pszichéje, traumája. Igazából a valóság és tévképzetek olykor összemosódtak. (Elképzelt halálesetek, mészárlások; halálfélelem
és a halál után való áhítozás...) Paradoxon gondolatmenetek és érzések sokasága követte egymást.
Patrick
érzelmi palettáján az összes érzés megtalálható volt: a nyomorúságos szégyen,
szánalom és gyűlölet, önsajnáltatás és bűntudat. Ez mind végbement Patrickben, amíg végigbattyogott egy hosszú folyosón, hogy végre láthassa az apja holttestét. Váó!
Ez a szentimentalizmus az, ami emberivé tette számomra az antifőhőst.
Ez a szentimentalizmus az, ami emberivé tette számomra az antifőhőst.
A
Van remény volt, ami a legjobban kikészített. Az író itt építkezett a legjobban
az arisztokráciára. Hányingerkeltő volt az a tömérdek hipokrácia, ami ebben a részben
volt. A társadalomkritika leginkább ezen ponton bontakozott ki. (Felszínesség,
hímsovinizmus, egymás kibeszélése. Ó, igaz is, a még több sznobizmust kihagytam!)
Ennyi irritáló szereplővel rég
találkoztam. Meg kellett néha állnom, hogy meg tudjam emészteni az
olvasottakat.
Szereplők
közül nehéz bárkivel is azonosulni, viszont Patrick belopta magát a szívembe,
mert annyira humánus az összes borzalmas tulajdonságával együtt. Lélegző, érző
karakter, aki csomó traumát hordoz magában. Ugyanakkor Patrick barátját, Johnnyt
kedveltem még meg. Ő egy üde színfolt volt a megannyi sznob között. Sokkalta
optimistább és pozitívabb jellemű szereplő volt.
Elsősorban ez a kaotizmus Patrick lelkiállapotára jellemző. |
A regény hangulata kaotikus, sötét és letargikus. A témájából kifolyólag nem épp egy lélekemelő olvasmány. Emiatt olykor félreraktam a könyvet, mert nem akartam, hogy teljesen levigyen az életről.
Mindemellett, fájdalmasan jól voltak ábrázolva a karakterek, és a főhős mentalitása és
lelke. Meglepődtem azon, hogy E/3-ban van írva, de ennek ellenére átjött a
Patrick Melrose-nak minden egyes sora. Némi könnyedséget azért adott a
feketehumor és az irónia.
Bár
azt hozzá kell tenni, hogy nagyon jó a magyar fordítás is. A szépirodalmi művekhez
hasonló a regény nyelvezete, stílusa. Gyönyörűen voltak leírva a helyszínek, a
drog általi eufóriák; egyszerűen minden.
Néhol
azért volt hiba, ám úgy vélem ez betudható annak, hogy a fordítónak sietnie
kellett stb., mert itt-ott volt elütés. Ez a könyv vége felénél észrevehetőbb.
Értékelés: 4,5
Kinek
ajánlanám a könyvet?
Aki szereti a lélektant és a társadalomkritikát; akinek
lelkivilága nem dől össze a durvább, megbotránkoztatóbb részektől, és imádja az
angolokat (főleg a sznob arisztokratákat, vagy legalább érdekli ez a világ).
#adrogrossz
#stopsznobizmus #elégazarisztokratákból #metoo
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése