2018. július 26., csütörtök

# könyvek # Niki

A Könyvfalók szerkesztőinek kedvenc gyerekkori kötelező olvasmányuk


Fülszöveg: Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.
A voltaire-i életmű meghatározó jelentőségű alkotása, a Candide vagy az optimizmus egyszerre tézis- és kalandregény. Hősét, az egyszerű és hiszékeny ifjút – akit filozófus nevelője, Pangloss a nagy Leibniz nyomán arra tanít, hogy ez a világ a lehetséges világok legjobbika – Voltaire végigvezeti benne az egész földgolyón, Vesztfáliától Hollandián keresztül Portugáliáig és Eldorádóig, majd vissza, Európán át Isztambulig és végül Rodostóig. Candide útja társaival együtt háborúból háborúba, katasztrófából végveszélybe visz; végigszenvedik mindazt a rosszat, ami igencsak ellentmond mestere tanításainak. Candide ki is ábrándul ez utóbbiakból, de nem esik kétségbe.  Voltaire (1694-1778) a filozófiával szemben az élet elsődlegességét hirdetve ráébreszti hősét, hogy földünk nem mennyország ugyan, de nem is pokol. Candide földet vásárol, és imádott hölgye, Kunigunda, meg a többiek társaságában békés munkálkodásba fog.

Kritta ajánlója

Az én kedvenc olvasmányom az 5. évfolyamot követő nyárra feladott Candide vagy az optimizmus volt, Voltair-től. Talán úgy tűnik, hogy egy ötödikes gyereknek ez túl sok(k), és valóban nem volt egy egyszerű olvasmány, de mégis meghatározó maradt. A filozófiai mélységeket akkor még nem értettem, nem is érthettem, de a kaland része tetszett, illetve az író által az olvasónak és a világnak mutatott fityisz is nagyon izgalmas olvasási élményt nyújtott. Nagyon büszke voltam magamra, hogy szorgalmas kis hangyaként remek olvasónaplót írtam a műhöz. Sőt, kétszer is elolvastam a nyár folyamán, ami kötelező olvasmánnyal azóta sem fordult elő velem, igaz mostanában másmilyen „kötelező” olvasmányok vannak, legtöbbször a gyermekemnek feladottak közül szemezgetek. Nagyon örülök, hogy egy remek magyar irodalom tanárt kaptam felső tagozatban, mert neki is köszönhetem, hogy ilyen írásokkal ismerkedtem meg, amihez magamtól biztosan nem nyúltam volna.
A Candide 1759-ben jelent meg, amely egyszerre kalandos, gúnyos, szatirikus, emellett filozófiai mélységekbe is berántja az olvasókat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates