.....................
A könyv kezdése egy lányregénynek is beillik, ez elvileg a limonádé kis füzetekbe is elmenne, de nem, mert gondold végig. Az 1853-as London még nem az a világváros, a piros telefonfülkékkel, ez Viktória királynő városa, ahol a sikátorok mélyén egy holttest megszokott látvány, gyereklányok egyetlen esélye a piszkos nagyváros, néhány év után már csak alkalmi partnerek, és a vége vagy a folyó, vagy egy elhagyott ház egyik elhagyott szobája az utolsó állomás.
......................
Annie beköltözik a férfi házába, a gazdag megmentő egy nemesi család sarja, aki magas havi apanázs ellenében a szenvedélyének élhet. A képei borzongatóak és titokzatosak, Francis Maybrick Gill megszállottja a szépségnek, de nem a középkori merev formáknak, nála a festmény beszél és megszólít, de legfőképpen a lélek félemére hat. Az első este igazi ágyban alszik Annie, de reggelre vérben úszva ébred, a magzatát elveszíti, így már alkalmas arra hogy modell legyen. Vékony és mégis nőies, az utca még nem kezdte ki a vonásait, a verések nyomai lassan eltűnnek. Francis sorozatot fest, bibliai nőalakokat kelt életre a vásznon, Annie annyi alakban jelenik meg, ahány bukott és vérengző nőt leírtak az Ószövetség krónikásai.
........................
Francis az 1800-as évek Sztanyiszlavszkija lenne csak festőben? Maximalista zseni? Sajnos egyik sem, és mégis mindegyikből van benne. Hátborzongatóan tökéletesnek kell lennie a képnek, a rajta lévő nőalaknak " le kell lépnie" a vászonról. Annie egész életében több verést kapott, mint ennivalót, Az első kuncsaftját a "kedves papának" köszönheti. Egy szűz és fiatal lánynak még van ára, amit sietősen le is gurít a torkán.
............................
Annie élete gyökeresen megváltozik, a napi rutin ugyan az. A festés után pihenés, és olvasás, Francis tanítja a jó eszű lányt, csiszolja a kiejtését, a könyvekkel új világokat mutat Annie-nek. De az idill egyik pillanatról a másikra megszakad, mert egy este furcsa idegenek jönnek hozzájuk. A két férfi Francis szerint két mecénás, de Annie élt annyit az utcán hogy érezze, inkább több közük van a rendőrökhöz. Reggel sietős utazás a reneszánsz fővárosába Firenzébe. A város melletti Villa Kamélia lesz az új otthon. Itália elbűvöli a sok mocsok és szenny után. Itt mindig süt a nap, ráadásul a külvilág szemében mint férj és feleség élnek. A Villa Kamélia kertje igazi mesevilág, de a város és a képtárak hangulata is újabb csodákat tartogatnak Annie-nek. Egy dolog okoz zavart az idillben, Francis nem közeledik hozzá férfiként. Vannak napok amikor hosszabb időre is eltűnik, a városban van dolga, de ennél többet nem lehet belőle kiszedni. Egy nap betoppan a szivárványember, aki festékeket árul, és egyre többet mesél és tanít a színekről a lánynak.
Annie elszürkül a bezárt villában, "levágták a szárnyait" mondja Francis, és ahhoz hogy újra repülni tudjon - értsd ihletet adjon a mesternek - ahhoz ki kell nyitni a kalitka ajtaját. Velencébe mennek, ahol a legfontosabb hely a férfi szerint a Sóhajok hídja, az elítéltek utolsó pillantása a városra, mielőtt a föld alatti börtönökbe élve eltemették volna. őket. Annie érzi a sötét fenyegetést, de nem tudja hogy honnan közelít. A süllyedő város újra energiát ad a festőnek, és Annie is kinyílik mint egy egzotikus virág.
.........................
Velencének sincs rosszabb múltja mint bármelyik másik városnak, de előszeretettel ábrázolják mint a festők, mint az írók a sötét titkok kincstárának. Szegény öreg lagúnák maximum büdösek ha fülledt az idő, és a Serenissima árnyéka sem feketébb mint a Tudorok vagy a Mediciek világa.
.............................
Az utolsó út vissza Firenzébe, ahol a végjáték kezdődik. Annie végre a hetedik szobához ér, ahol a halottak "beszélni " kezdenek, és hála a szivárványembernek, az egyetlen esélye hogy életben maradjon.
.............................
A bíborszín a vér színe, a csont pedig a halottak poraiból kevert piszkosfehér árnyalat. Mi köze az eltávozottaknak - akik mint kiderül többen is vannak - a képek valódiságához? Egy öngyilkos anya és egy perverz apa gyereke, törvényszerűen lép át a normalitás határán? Érdekes kérdések, és érdekes válaszok. Annie élete kicsit tündérmese, mert a valóság ennél sokkal nyomorultabb. A viktoriánus kor Angliája a képmutatás magasiskolája, vagy bukott nő valaki, vagy feleség. Előszeretettel ábrázolták a bűnbánó Magdolnákat, a Delilákat, vagy Salome aki János fejét követeli a táncáért. A nők mint kategória léteztek, csak nem volt TAJ kártyájuk. A könyv kórtörténet, a valóság álarca mögött.
I.P.C. Mirror Könyvkiadó
Oldalszám: 400
Kiadás éve : 2017
Fordította: Csikós Gergő
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése