2013. október 31., csütörtök

Andrassew Iván: Beszélések

Kicsit rendhagyó lesz ez a könyvajánló, talán nem is sikerül (utólag írom: nem sikerült), mert nem tudom visszaadni azt, amit ez a könyv nekem adott. El kell olvasni.

Andrassew Ivánt sokáig újságíróként ismertem csak. Aztán beköszöntött az életembe a blogja (http://www.andrassew.hu), majd elkezdődött a könyvei, novellái iránti érdeklődésem. Azt gondolom, nem jó a fontossági sorrend, nem újságíróként kellene tekintenem rá, aki néha leül és kisprózákat, meg haikukat ír, hanem pont fordítva: művész, aki újságokban is véleményt nyilvánít. A hivatások jelen esetben lényegtelenek. A lényeg, hogy 2002-ben született egy Beszélések c. könyve is, gyönyörű, érzékeny, sokat adó novellákkal.

Először nem tudtam, mit gondoljak róluk. Állandóan mögéjük akartam látni. Hogy kik lehetnek a szereplők, tényleg megtörténtek ezek a történetek valamikor valakikkel? Aztán rájöttem: tök mindegy. (Mindig beleesek ebbe a hibába, ahelyett, hogy egyszerűen átadnám magam az élménynek. De most sikerült. Aztán jött minden magától.)

Az írások egyszerre fájdalmasan realisták, ugyanakkor tele vannak fantáziával, néha csodákkal is. Gyakran szomorúak és vidámak egyszerre. És olyan emberiek. Még akkor is, amikor repülő kentaurról, angyalokról, hintázó papról, vagy egy furcsa kecskéről ír, akkor is. Nem is az a lényeg, kik szerepelnek benne, és miről szól a történet, hanem az, ami egy-egy novella után benne marad az emberben, a hümmögésben, vagy a mosolyban. Ami nekem naggyá tette ezt a könyvet, az az, hogy milyen könnyedén, finom humorral, ugyanakkor hatalmas mélységgel írja meg a legegyszerűbb és a legmagasztosabb emberi történeteket is.

Andrassew Iván kitűnően látja (és láttatja) az emberi lelket, egész biztos vagyok benne, azért, mert neki is rengeteg van belőle. És ez az empátia és lélek az, ami miatt korábban, mint újságírót, írót, mostanában mint igazi, hétköznapi harcost is nagyon tudom tisztelni.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates