2013. január 7., hétfő

# szépirodalom

Arthur Golden: Egy gésa emlékiratai

A japánok világa számomra mindig is rejtélyes volt, és bevallom, picit távol is áll tőlem. A gésa emlékiratai azonban már régóta fenn volt a várólistámon, így most végre rászántam magam, és elkezdtem olvasni. Eleinte nagyon tetszett és izgalmas volt Csijo története, aki idős korából visszaemlékezve meséli el gyermekkorát, hogyan szakadt el otthonról, beteg édesanyjától, majd hogyan került egy számára ismeretlen faluba, ismeretlen házba, ahol még társai megaláztatásinak is ki lett téve, és hogyan kezdték el gésának nevelni.
A könyv tehát teljesen lekötött - egy ideig. Ám ahogyan a különleges szemű Csijo, akarom mondani Szajuri (merthogy ez lett a gésa neve) felnőtt, úgy vált számomra vontatottá és erőltetetté a történtet. Ami miatt összességében mégis tetszett, hogy bepillantást nyerhettem egy ismeretlen kultúrába, a gésák világába, megismerhettem hagyományt, társadalmi rangot-rendet. Sokszor átéreztem (próbáltam átérezni) Csijo helyzetét, szenvedéseit, vágyait. A szereplők közül Nobu is szimpatikus volt nekem, én neki "drukkoltam". Néha azonban nem értettem Csijo viselkedését, például a végén lévő "kavarás" sem tetszett, nem is tudom, mire volt jó ez.

Aki szereti a női sorsokat bemutató regényeket, és akit érdekel a különleges távol-keleti világ és  a gésák élete, annak ajánlanám ezt a könyvet.
A könyvből film is készült, azt is ezerszer meg akartam már nézni, talán majd egyszer sort kerítek arra is.

A hivatalos ajánló:
Elbűvölő, lélegzetelállító történet egy titokzatos világról, amely egy letűnt kultúra rejtelmeibe, egy japán gésa életébe enged bepillantani. A történet egy szegény halászfaluból elkerülő 9 éves, kék szemű kislányról szól, akit eladnak egy gésa házba. A hű önéletrajzi leírásból tanúi lehetünk élete átalakulásának, miközben beletanul a gésák szigorú művészetébe, ahol a szerelem csak illúzió, ahol a szüzesség a legmagasabb áron kel el, ahol a nő feladata, hogy szolgáljon és tudásával elbűvölje a befolyásos férfiakat. Átélhetjük a háború okozta változást, amely egy új életforma kialakítására kényszeríti a gésákat, nem hoz szabadságot csak kétségbeesést és vívódást. (moly.hu)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates