2012. április 16., hétfő

# dokumentumregény # életmód-nevelés-társadalomtudomány-tudomány

Vekerdy Tamás: Nagy családkönyv

Gondolkodtam rajta, hogy mennyire ildomos megint Vekerdyt hozni, hiszen a múlt hónapban is az ő egyik könyvéről írtam. Aztán arra jutottam, hogy tény, hogy megint tőle olvastam, tehát miért is ne írnám meg. Még ha egy ilyen, neveléssel foglalkozó könyv épp nem is segít abban a percben, amikor előttem van, nem kínál konkrét megoldást az épp aktuális problémámra, akkor is jól hat az olvasása. Valahogy megmerítkezem benne, és felvértez elméletekkel a konfliktusok idejére. 
Mindezen túl - ami most, erre a könyvre is igaz -kicsit csalódás volt számomra ez a könyv. Úgy kell nekem, miért voltak előzetes elvárásaim. Nem a tartalommal, nem is a fogalmazással, az írással magával volt gondom: mindegyik a Vekerdytől megszokott, hiteles és jól megírt, ami engem újra és újra megerősít. Inkább a könyv hirdetése, a fülszövege volt az, ami félrevezetett, és ahhoz képest vártam mást. Meg a cím is olyan nagyszabású, szóval azt vártam, hogy ez egy olyan összegző mű, amit az eddigi tapasztalatai, előadásai, szülőkkel való beszélgetései alapján írt, és benne van minden, szabadon megfogalmazva, amit a gyerekekről, szülőkről, a kapcsolatukról és a problémáikról gondol. Csalódásom tárgya egyedül az, hogy ez is egy ugyanolyan, szokásos olvasói levelekre válaszolós könyv, mint az ezt megelőző jó pár tőle. Igazságtalan is, hogy ilyen csalódottan írok róla, hiszen a válaszok ott vannak, érzésem szerint egyes témáknál kicsit bővítetten, részletesebben is, mint eredetileg, az újság hasábjain. Ugyanúgy szerettem olvasni, ugyanúgy sokat tanultam belőle, mint a korábbi írásaiból. A különbség csak annyi, hogy a címe szerint ez egy naaagy családkönyv - ami belül nem sokban jelenik meg.
Nem magyarázom tovább, számomra ez semmit nem von le Vekerdy értékéből, és szeretem, ahogy ír, a többi könyvét is szívesen olvasnám, azt is, ami nem gyereknevelési témájú, vagy nem szűken vett értelemben az. Most láttam például egy újabbat, amiben az alternatív iskolákról ír, de tudom, hogy színházról is jelent már meg könyve. Kíváncsi vagyok arra is!
Szóval ajánlom a könyvet mindenkinek, akinek bármilyen korú gyereke van, és még nem gyűjtötte be az összes eddigi Vekerdy-könyvet. Akinek ez már a sokadik lenne, annak azonban felesleges megvennie szerintem.

3 megjegyzés:

  1. Ciki vagy sem, de én még nem olvastam tőle semmit, viszont felkeltetted az érdeklődésemet. ;o) Szerinted melyik könyvével kéne kezdenem?

    VálaszTörlés
  2. Ha ilyen levelekre válaszolósat szeretnél (a konkrét kérdések miatt jó) akkor ezt ajánlom elsőnek. Ha olyat, amiben inkább összefoglalja a nézeteit különféle témákban, akkor az Érzelmi biztonságot olvasd el. Összességében az a legjobb könyve szerintem.

    VálaszTörlés
  3. No, tegnap be is fejeztem az "Érzelmi biztonságot". Egyelőre nem is tudom mit írjak róla. :o) Sok olyan fejezet volt a könyvben, ami nálunk nem aktuális még pár évig, így azok nem is érdekeltek, de ami aktuális is. Hát. .... Van amiben egyetértek vele, főleg ami az ovis iskola hajszolásról, értékelésről szólt, stb., de azért voltak olyan dolgok is, amikben ugyanakkor értettem is- meg nem is vele egyet. Szóval még ülepednie kell, gondolkodom még rajta. :o)

    VálaszTörlés

Follow Us @soratemplates