Kevés
olyan könyvet ismerek, aminek elolvasása után nem a történetet
gondolom át újra és újra, hanem valami egészen mást. Az
Azonosság pont ilyen. Ugyan a mondanivaló is elgondolkodtató, de a
súlypont nem azon van.
Chantal
és Jean-Marc hagyományos, átlagos párkapcsolatban élnek. A nő
inkább tudatos, a férfi érzelmes ebben a viszonyban. Chantal nem annyira fiatal, már kevesebb férfi fordul utána, mint
korábban, s kapcsolata sem a legteljesebb, legalábbis nem érzi
annak, bár a férfi szenvedélyesen szereti. Annyira, hogy szerelmes
leveleket ír Chantalhoz, megváltoztatott írással, névtelenül,
csak azért, hogy a nő elhiggye: még szerethető, és kívánatos.
Ez
az alaptörténet. Furcsa háromszög: a nő titokban tetszeni akar
valakinek, akiről kezdetben még nem sejti, ki is, majd rádöbben a
titokra. A férfi rájön, hogy a nő már rég tudja, ismeri a
turpisságot. Játszmájuk, a kegyes hazugság, vagy őszintétlenség
mégis folytatódik közöttük.
Azután
egy utazás mindent megváltoztat. De nemcsak Chantal és Jean-Marc
történetét. Az olvasónak is kezd gyanússá válni, hogy ez nem
is valóság, inkább álom, fantázia, vagy leginkább félálom,
amiről sem ő, sem a szereplők nem tudják eldönteni, valóban
álmodják-e, vagy ébren vannak már...
Milan Kundera,
mint a többi könyvében, így az Azonosságban is finom érzékkel
mutatja be a szereplők belső monológját, érzését,
félelmét, gondolatát, bár hűvösen, realistán,
távolságtartóan ír. Minden egyes mozzanatot Chantal és Jean-Marc
szemszögéből is megnézhetünk, s ez a kettősség színessé,
izgalmassá, emberivé varázsolja a szerelmi történetet.
Nagyon
könnyű olvasni a könyvet, hiszen gördülnek egymás után a
szavak, de letenni, befejezni és becsukni egyáltalán nem az. A
történet ugyanis befejezetlen, és élénken él tovább az olvasó
gondolataiban. Azt hiszem, egy könyvnek valójában ez a feladata.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése