2020. február 20., csütörtök

# doxa # interjú

Vörös Zoárd - Egy olvasó ember is lehet Sportaholic interjú


Hallottál már a sztereotípiákról? Én sajnos nem is egyszer, például aki sokat olvas az könyvmoly, aki jól tanul az stréber, aki sikert szeretne elérni a munkájában az törtető, és aki rendszeresen mozog, vagy éppen edzőterembe jár az biztos egy műveletlen izomagy. Hogyan tehetnénk ezek ellen? Úgy, hogy meghallgatunk olyanokat, akikre mind ez igaz, de egyiknek sem a fent említett degradáló értelmében.
Ezért is kerestem meg Vörös Zoárdot, aki jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi karán tanul, mellette edz és edzéseket tart, valamint legjobb barátjával közösen dolgoznak egy, a testi és lelki erőt is népszerűsítő Youtube csatornán, amit Sportaholic néven találtok meg.



De most már inkább beszéljen Ő.

Mi az az értékrend, ami alapján éled az életed és fontos neked?
Sokáig viaskodtam azzal, hogy túl sok területen akartam kiemelkedni, és túl sok dolog volt fontos. Nem tudtam eldönteni melyik területbe mennyit tegyek, és általában ezerfelé állt a fejem, – néha sajnos még most is (mosolyog) – de kijelenthetem, hogy mára a legerősebb, és egyértelműen a legfontosabb számomra a család. Persze mondhatjuk, hogy ez közhely, de bármit csinálsz az egy idő múlva odaköthető a párkapcsolatodhoz és a családodhoz, hiszen ezek mindennek a kiteljesedései. Nálam ezek alárendelődnek az életem más területei. Mindez mellett még nagyon fontosnak tartom az életemben a sport, a tanulás és a barátok jelenlétét. Ezek között próbálok lavírozni, de mindenképpen a családra építek, azt tartom a legfontosabbnak.
Rájöttem, tényleg szerencsésnek mondhatom magam. A csatorna kapcsán egyre több embert megismerve, még inkább megértem, nem mindenkinek adatik meg egy ilyen támogató légkör, mint nekem. Nagyon hálás vagyok a szüleimnek a kiegyensúlyozott és erős értékrendet adó gyerekkoromért.

Volt valaki a családod mellett aki inspirációt és motivációt nyújtott a számodra? Aki sokat adott az életedhez?
A barátaim és a párkapcsolataim is sokat segítettek és hozzátettek az én,- és világképem kialakításához. Nekem nem volt ilyen, hogy nagyon rajongtam volna egy sportolóért, vagy akár egy híres személyiségért. Mindig inkább a szűkebb környezettemből merítettem. Ja és a kutyáim! Mindenképpen meg kell őket említeni, valódi érzelmi támogatóim, náluk szeretet teljesebb lények nincsenek is.


A pozitív környezet ellenére, gondolom nálad is volt olyan, hogy valami nem sikerült, vagy nem úgy sikerült, ahogy szeretetted volna. Hogyan kezelted ezeket a helyzeteket, mi mozdított ki a csalódásból?
Tök érdekes amúgy, annak ellenére, amit beszéltünk, – hogy a család volt a legnagyobb támogatás mindig – én magamban oldottam meg ezeket a helyzeteket. Mivel nagyon introvertált vagyok, így nem mondok el senkinek semmit. Úgy, hogy ha bármilyen nagyobb törés volt az életemben, ugyanazt a már bevált stratégiát követtem és követem most is. Például átgondolom mi volt a gond és azt hogyan lehet megoldani, majd terveket gyártok a megoldásukra. De ezen felül, még segítenek a filmek, a könyvek, vagy akár az önfejlesztés, nyilván a zenéket is ide lehet sorolni. Kvázi egy terápiába vonom be magam. Mindig magamat rántottam ki, nem igazán voltam hajlandó ilyenkor másokra támaszkodni. De a felsorolt dolgok sokat tudnak segíteni.

Milyen filmet szoktál ilyenkor nézni? Vagy milyen könyvet kezdesz el olvasni?
Igazából, a hősi eposzokat szoktam elővenni. Amiben küzdelem, csata, háború vagy sport van. Nekem a nagy kedvencem a Rendíthetetlen, könyvben és filmben is. Meglepő módon itt nem mondanám, hogy annyival jobb a könyv, mint a film, – az én ízlésem szerint – de ilyen film a Gladiátor is, vagy az Annapolis, ami nyilván könnyebb műfaj, de azért megmutatja a lényeget. Minden olyan, amiben a hányadtatások ellenére is győz a főhős. Nekem valahogy mindig a háborús, vagy a sportról szóló filmek azok, amikkel meg tudom magam úgymond sarkantyúzni. 


Ha meg el akarom felejteni ezeket a dolgokat, akkor mindig fantasy-t olvasok – amúgy is tipikus lefekvés előtti olvasmányom, – hisz pont az a jó a könyvekben és főleg ebben a műfajban, hogy nagyon ki tudnak vonni a valóságból és távoli vidékre repítenek, ahol csak szemlélődő vagy, és nincs semmi felelősséged. Ezek azok, amiket ilyenkor a legszívesebben olvasok, vagy nézek. Nekem összességében ez szokott segíteni.

Ha már könyveknél tartunk. Akkor melyik könyv az, amelyik téged jellemez? Azaz, miből olvashatunk ki téged?
A Rendíthetetlennel tudnám azonosítani magam, még ha nem is történetek meg velem ilyen dolgok, de lelkileg részben ugyanezeken a folyamatokon mentem át.

Mi az, amivel a mindennapokban foglalkozol?
Ez mindig olyan furcsa kérdés, kb. olyan, mint a mesélj magadról; intróként én nem szeretek magamról mesélni (nevet).
Elég sok vasat tartok a tűzben, és ezek között egyensúlyozok. Ilyenek a suli, video vágás, edzés, edzéstartás és a hobbik, de sajnos az utóbbira alig van időm.
Láttam is az Instagram oldaladon, hogy szeretsz rajzolni és festeni.
Igen, szeretek. Ezen kívül gitározok, gördeszkázok és egy időben írtam is, főleg verseket. De ennyi minden nem fér bele az ember életébe. Ezért is kell priorizálnom. Sajnos volt, mikor túlságosan feszegetettem a határaim; meg kellett tanulnom, hogy néha nekem is szükséges a pihenés és nyugton kell maradnom. Végül rájöttem, – főleg introvertált emberként – hogy mindig kell időt adnom magamnak a feltöltődésre, mert ezáltal tudom majd működtetni az életem mozgalmasabb részeit.
Ebben nagyon sokat segítenek a kutyáim; csak rájuk nézek és rájövök, hogy ők élnek igazán. Alszanak, finomakat esznek és játszanak egész nap. Annyira jól csinálják! Gondold meg, egy nagyobb testű kutya, ha a 12-13 évét ugyanúgy végig görcsölné, mint az emberek, akkor lenne max. 1 vagy 2 egészséges éve, ez eléggé megdöbbentő. Nekünk sem szabadna ennyit görcsölni, inkább tanulhatnánk tőlük, hogyan is kell élni.


Ha már a jó idő,- és energiabeosztásról beszélgetünk, az érdekelne, hogy ha szeretnénk átalakítani a napi rutinunkat, egészségesebben enni és többet mozogni, azt hogy tehetjük okosan?
Ami mindig elhangzik, bármilyen videót nézel vagy könyvet olvasol az az, hogy legyenek kisebb és nagyobb céljaid. De ez így önmagában szerintem azért nem elég, mert ami ennél fontosabb, hogy az ezeket alátámasztó motiváció legyen meg. Mert pl.: ha csak azért csinálom, mert ez most divatos, akkor nem lesz tartós az elhatározás. Ellenben ha az az alap, hogy tudom, ettől jobban fogok aludni, vagy fizikailag le szeretném magam fárasztani, vagy jól akarom magam érezni majd nyáron, akkor ezeket már hívhatjuk tartós motivációnak. Amint ez megvan, a napi rutinod elemeit is ennek megfelelően alakíthatod át. Ha edzésről vagy diétáról van szó, akkor ennek a legmagasabb szintje az, ha szakember segítségét kérjük. De csinálhatod kis lépésekben is, mondjuk, elhagyod a fehér lisztes termékeket és a finomított cukrot, majd ezekből a pici lépésekből eljutsz lassan odáig, hogy el tudod mondani ilyen vagy olyan étrendet követsz.

Tehát nem érdemes egyszerre mindent levágni mondjuk az étkezésből, hanem te is a fokozatosság híve vagy?
Igen, mindig ezt szoktuk javasolni. Ha egy ügyfelünk étkezés kapcsán keres meg minket, és ha egyértelmű a kérdőív alapján, hogy nagyon messze van a szoros diétától, akkor csak tippeket adunk, hogy az első 2-3 hónapban miket kellene csinálni. Pl.: rendszerezze az étkezését, mondjuk minden nap ugyan akkor, ugyan annyit egyen. Vagy mondjuk, ha nagyon sok az édesség, akkor azt visszük lejjebb, így lesz heti minden napból, heti 1 vagy 2-ét nap. Vagy ha nem mozog eleget akkor, ajánljuk neki a heti 2-3 alkalmas mozgást. Fontos a fokozatosság, mert sokan vannak, akik elkezdik, mert muszáj, kell, vagy illik és nagyon gyorsan abba hagyják. A lépcsőzetesség az, ami segít, hogy hosszan tudja tartani azt, amit eltervezett.

Étkezésnél mennyire tudtok figyelni az emésztőrendszeri gondokra?
Általában az ilyen embereket orvoshoz irányítjuk instrukciókért, de ha már nagyon durva, akkor nem vagyunk hajlandóak elvállalni. Bár végzettségünk van és tanultunk ezekről az esetekről, de nem szeretnénk senkinek sem rossz tanácsot adni. Mi ezt tartjuk tisztának.
De nem ez szokott általánosan a gond lenni. Hanem, hogy nagyon sok a hozzá nem értő ember, az edzőteremben is hatalmas túlsúllyal hajszolják az embereket a futópadon, ami a térdnek és a szívnek is nagy gondot okoz. Diétás étkezésként a férfiaknak a csirkemellet, rizzsel és brokkolival, a nőknek ugyan ezt ajánlják, csak rizs nélkül. De ez nem erről szól.
Nekünk van egy kézikönyvünk – 60-70 oldal, amit folyamatosan bővítünk – amiben sok alternatívát gyűjtöttünk össze. Max. egy nagyon szigorú versenydiétában elfér a csirkemell, rizs, de ezt már rég meghaladtuk, egy átlagembernek nagyobb változatosságra van szüksége. Sokan itt ijednek meg, hogy mindent be kell tartaniuk és grammokat számolni, pedig ez nem ilyen. Szerintem egy kicsit fals kép van az emberekben erről.

Ezért is jó, hogy vagytok ti Bálinttal és általatok a Sportaholic Youtube csatorna. De hogyan jött az ötlet?
2016-ban, érettségi után szerettem volna a nyaram hasznosan eltölteni, valamint már több videót és filmet vágtam a testvéremmel. A közösség is megtetszett, ami egy ilyen csatornával jár; az összefogás a közös célok és az összetartozás. Valamint, ugye a sport szeretetének népszerűsítése is cél volt. Ezeket összegyúrtuk Bálinttal közösen és lelkesen bele vágtunk. 



 A hovatovább kapcsán Magyarósi Csaba egy jó példa előttem. Hiszen miután nagy követőbázisra tett szert, fontos dolgokért is kiállt és kiáll a mai napig. Mondjuk a Zöldítsük ki Budapestet projektje, vagy az hogy állatmenhelyeket támogat, de akár beáll nemesebb célokért kiálló szervezetek mögé is. Nekem is Bálinttal együtt ez a célom, hogy ha lesz egy nagyobb elérése a csatornának, akkor tudjunk ilyen dolgok mögé majd mi is beállni a szórakoztatás mellett.

Ha valaki tőled, vagy Bálinttól személyesen szeretne tanácsadást vagy edzéstervet kérni, azt hol teheti meg? A Soprtaholic.hu-n?
A beépített "kérdésem van" fül alatt tudnak kérdezni. Próbálunk segíteni, amire csak tudunk, válaszolunk. Persze ezen felül vanak még az edzési,- és étkezési tervek, ha valakinek komolyak a céljai. Mindig speciális igényeknek megfelelően készítjük el a terveket, ha a kérdőív alapján nem elég az információ, akkor kérdezünk, így valóban személyre szabott étkezési és edzési tervekkel tudunk szolgálni.  

És sportaholic-os shakert hogyan tudunk szerezni?
Igaziból a közönségtalálkozókon lesz erre lehetőség. 


Mikor tiszteltek meg minket, budapestieket azzal, hogy lesz itt is közönségtalálkozó?
Szerintem tavasszal, ahogy azt az egyik videóban is említettük, de ha követnek bennünket a felületeinken, akkor értesülni fognak mindenről.

Zoárd instagarm
Bálint instagarm
Sportaholic instagarm


Ne a látszat vagy sztereotípiák alapján ítéljétek meg az embereket, hanem ismerjétek meg őket, és adjatok magatoknak esélyt arra, hogy gyöngyszemre leljetek a másikban!


Visszaemlékezve a beszélgetésünkre nagyon hálás vagyok azért mert, megismerhettem Zoárdot. Egy eltökélt, kitartó, kedves és a végletekig a szíve szavát követő férfi.
Mondhatom, számomra sok területen volt gyógyító az a hozzáállás, amit képvisel, vagy is inkább, aki ő maga. Eszembe is juttatta kedvenc írom szavait.

Tartsd magad távol azoktól az emberektől, akik megpróbálják lebecsülni a törekvéseidet! A kicsinyes emberek mindig így tesznek, az igazán nagyok azonban azt éreztetik veled, hogy te is felnőhetsz hozzájuk. - Mark Twain 



Doxa

A képekért köszönet Vörös Zoárdnak. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates