2014. október 16., csütörtök

# best-seller # ifjúsági

John Green - Alaska nyomában



Első pia
Első balhé
Első csaj
Utolsó szavak

A tizenhat éves Miles Haltert elbűvölik a híres emberek utolsó mondatai és unja otthoni biztonságos életét. A középiskola után rábeszéli szüleit, hogy írassák be egy bentlakásos iskolába, mert abban bízik, ettől talán megváltozik addigi unalmas élete. Itt ismerkedik meg Alaska Younggal, az okos, vicces és halálosan szexi lánnyal, valamint Chippel, az ösztöndíjas zsenivel, aki kollégiumi szobatársa lesz. Százhuszonnyolc nap alatt Miles élete gyökeresen megváltozik, miközben Alaskát önpusztító viselkedése a végső tragédia felé sodorja. John Green Alabamában járt bentlakásos iskolába, amely nem sokban különbözött az Alaska nyomában Culver Creekjétől.
Az Alaska nyomában az első regénye.

Én és a könyv

Már azelőtt is szemeztem John Green könyveivel, hogy megjelent a Csillagainkban a hiba, és még mielőtt ekkora lett a felhajtás körülötte, de valljuk be, nem csak én vagyok ezzel így: nem fogott meg a borító. És akkor jött egy kiváló és ügyes húzás a kiadó részéről, és újra kiadta John eddig megjelent két könyvét, az Alaska nyomában-t és a Katherine a köbön-t. És akkor muszáj volt elolvasnom, mert sajnos megegyezőkiadás-fetisiszta vagyok (van ilyen szó? nincs? most már van.)


A történet

Mostanában elég sok magániskolás történetet olvastam, nagyon vonz ez a téma, mert ugye az ember az után vágyakozik, amit nem érhet el, és ami külföldön van, az mindig jobb. És külföldön vannak a magániskolák, amik szerintem nagyon csodálatosak lehetnek. A történet majdnem egy iskolaévet ölel fel, és nagyon érzékletesen adja vissza az iskola hangulatát (legalább ráhangolódtam én is a sulikezdésre -.-) a tanórák, az iskolán kívüli tevékenységek és a tanárok leírásával. Számomra rendkívül izgalmas volt ez a sztori, bár lehet, hogy elfogult vagyok John Green-nel szemben.

A fejezetcímek

A könyvben minden fejezetcím a rendkívül kreatív "1. fejezet", "528. fejezet" megnevezést félredobva egy visszaszámlálás. A könyv két részre van osztva: egy azelőtti,és egy azutáni részre.

A szereplők

Miles Halter
Becenév: Pufi
Hobbi: Híres emberek utolsó mondatainak memorizálása
Miles egy rendkívül érdekes fiú. Valamilyen szinten átlagos, viszont a hobbija megszínesíti a személyiségét. Számomra az egyik legerősebb fiú főszereplő, mert habár keménynek mutatja magát, mégis megtudhatjuk, milyen a valóságban, megismerhetjük az igazi oldalát. Engem egy kicsit Holdenre emlékeztet a Zabhegyezőből, és bár azzal a könyvvel nem lettünk puszipajtások, megmondhatom, hogy az Alaska nyomában-t biztos elő fogom még venni az évek során.


Chip Martin
Becenév: Ezredes
Hobbi: Országok fővárosainak memorizálása
Az Ezredesre is ugyanazok a jellemzőek nagyjából, mint Miles-ra. Ezért is olyan jó barátok. Habár Pufit is kedveltem, és persze Alaskát, mégis az egész regényből Chip lett a kedvenc szereplőm. A suliban keménykedik, a kosármeccseken bekiabál, nem fél senkinek sem megmondani a véleményét, de ha hazamegy, akkor ő megint "anyuci kicsi fia". Többet akar az élettől, ami megadatott neki, és ezért tisztelem. Engem egy kicsit Augustus Waters-re emlékeztet, a humorával és az optimizmusával.



Alaska Young
Hobbi: olvasás
Alaska egy többszörösen összetett személyiség. Biztos van erre valamilyen pszichológiai szakszó, talán disszociáció (bár az már megint egy más dolog). Alaska nagyon érzékeny, belevaló, értelmes és olvasott lány, akinek hangulatingadozásait és személyes tragédiáját kísérhetjük végig a történetben. Én nagyon megkedveltem.


Takumi Hikohito


Lara Buterskaya


A könyv után

Nem szeretnék igazán spoilerekbe bonyolódni, így talán egy kicsit nehéz lesz erről a részről írnom. És azért is, mert ez a könyv... szíven ütött. John Green első könyve az Alaska nyomában, de ez semmit nem változtat azon a tényen, hogy milyen fantasztikus író ő - és egyáltalán nem látszik meg a színvonalán. A könyv után órákig sokkos állapotban voltam, egyszerűen nem találtam szavakat, és ez az oka annak is, hogy miért csak egy héttel később tudok írni róla, mint hogy olvastam volna - vannak olyan regények, amiket ki kell heverni.



Érdekességek
(spoileresek áthúzva)

  • John Green egy, a Culver Creek-hez hasonló iskolába járt, ahol az Alaska halálához rendkívül hasonló eset történt, erről mintázta a történetet.
  • A könyv rengeteg elemét erről az iskoláról és az iskolai éveiről mintázta: a hattyút, Takumi róka sapkáját, a balhékat, és még a tanárok is az ő régi tanárainak a kifigurázásai - tudtuk meg egy interjúból.
  • A könyvet betiltották több iskolában is, ahol a nyílt szexuális utalások miatt "gusztustalan"nak és "perverz"nek nevezték.
  • John a saját YouTube csatornáján védte meg egy videóban a könyvét. Azt mondta: "Nem kell rákosnak lenned ahhoz, hogy felfedezd a rákot." - Tehát a fiatalok anélkül is felfedeznek bizonyos dolgokat, hogy egy könyvben olvasnának róla.
  • A megfilmesítési jogokat Green már 2006-ban eladta a Paramount Pictures-nek, de csak húzódott és húzódott a forgatókönyv megírása, és egy időre ezért félretették a projektet. Viszont látva, hogy mekkora siker lett a Csillagainkban a hiba, a Paramount újra elővette a sztorit és John június 25-én bejelentette, hogy a forgatókönyv már készül. Érdekesség, hogy szintén filmre viszik feltehetőleg 2015-ben a Paper Towns című könyvet, amelyet a kiadó tegnapi bejelentése alapján a jövő évre várhatunk magyarul is - yay!! :)
  • John Green is imádja a híres emberek utolsó szavait. Csinált is 2 videót, az egyikben mindenféle híresség utolsó szavait, a másikban az összes amerikai elnökét mondja el.
  • Először John egy női narrátorral akarta elmesélni egy fiú halálát - ahogy látjuk, ez azóta megváltozott. :)
  • Az előtte/utána szerkezetet a szeptember 11-ei terrortámadások inspirálták.
  • John Green kedvenc része a könyvben Takumi róka-sapkája.
  • A bulfriedo-t buh-FREE-doh-nak kell kiejteni.



Kedvenc idézetek

"Inkább kíváncsi maradtam, minthogy olyan válaszokat kapjak, amelyeket nem tudnék elviselni."

"Életem legjobb napja még nem történt meg. De tudom, milyen lesz. Mindennap látom. Életem legszebb napján egy kibaszott nagy házat veszek anyámnak. Nem kinn az erdőben, hanem Moutain Brook közepén, a hétköznapi harcosok szüleinek szomszédságában. Az összes szülő szeme láttára. De nem hitelre veszem. Készpénzt adok érte, odaviszem anyát kocsival, kinyitom neki a kocsiajtót, ő kiszáll, megnézi a házat – léckerítéses, kétszintes ház, meg minden –, odaadom neki a háza kulcsait, és azt mondom: köszönöm. Ő segített kitölteni a felvételi lapomat. Mindent megtett azért, hogy itt tanulhassak, és nem könnyű elérni, hogy a gyereked elmenjen iskolába, ha az ember onnan jön, ahonnan mi. Ez lesz életem legjobb napja."

"A legtöbb ember azért bagózik, mert élvezi. Én azért, hogy meghaljak."

"[…] a szenvedést a vágy okozza, s hogy a vágy megszüntetése a szenvedés megszűnésével jár. Ha az ember nem kívánja, hogy a dolgok ne essenek szét, akkor nem szenved, amikor megtörténik."

"– Istenem, nem akarok olyan ember lenni, aki csak üldögél, és arról nyavalyog, hogy mi akar lenni. Én egyszerűen csinálni akarom. A jövő elképzelése is egyfajta nosztalgia.
– Micsoda? – kérdeztem.
– Egész életedet labirintusba zárva töltöd, azon töprengsz, hogyan szabadulsz ki egy nap, és milyen nagyszerű érzés lesz. Elképzeled a jövődet, de soha nem valósítod meg. Csak arra használod a jövőt, hogy segítségével elmenekülhess a jelenből."

"– Shhh – mondta. – Alszom.
Csak így egyszerűen. Százötven kilométeres sebességről a pillanat tört része alatt alvásra váltott. Rettenetesen szerettem volna lefeküdni mellé a díványra, átölelni, és elaludni. Nem dugni, mint a filmekben. Nem szeretkezni. Csak együtt aludni, a szó legártatlanabb értelmében. De nem volt meg hozzá a bátorságom, ráadásul tudtam, hogy barátja van, továbbá én béna voltam, ő meg fantasztikus, én reménytelenül unalmas, ő meg végtelenül elbűvölő. Így aztán visszamentem a szobámba, rávetettem magam az alsó ágyra, és arra gondoltam, ha az ember eső volna, én szemerkélnék csupán, de ő maga lenne a hurrikán."

"Megyek megkeresni a nagy Talánt."

"Az embernek marhára oda kell lennie a szexért, hogy megkívánja a te posszant seggedet."

Rendeld elő puha- vagy keménytáblás kiadásban 15% kedvezménnyel a Gabo Kiadó webáruházából!

PUHA KÖTÉS                               KEMÉNY KÖTÉS



★★★★★★★★★★ (10/10)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates