2014. október 26., vasárnap

Daniel Keyes - Az ötödik Sally






Sally magányosan él a nagyvárosban. De egyúttal, bár nincs tudatában, további négy, igen különböző személyiség is: Nola, a művészlélek; Derry, aki mindig vidám és derűs; Bella, a telhetetlen csábító; végül pedig a gyűlölettel teli Jinx, aki maga a megtestesült agresszió. Amikor a dolgok kezdenek összecsapni a feje fölött, Sally fejfájást érez, majd elveszti az öntudatát, és egy másik személy veszi át a helyét







Én és a könyv

Daniel Keyes munkásságának megismerését a Virágot Algernonnak című kultikus könyvvel kezdtem. Hajtott a kíváncsiság, mi rejlik a "2. legjobb sci-fi könyv a molyok szerint" címke mögött, és a kötet újra-kiadás remek alkalmat biztosított arra, hogy ezt megtudjam. Ha olvastátok az erről szóló bejegyzésemet, tudhatjátok, végül mi lett a véleményem a könyvről, ha nem, itt tehetitek meg. Ezután elolvastam az író egy másik könyvét, a Jóslatok az őrültek házából-t, ami a halála előtt kiadott legutolsó műve, ami most jelent meg először magyarul. Azt is imádtam. És akkor már miért ne tegyek egy próbát a szintén új külsőt kapott Ötödik Sally-vel? Hát tettem. És meg kell mondjam, hogy jól tettem.


A történet

A történet Sally Porterről szól, aki többszörösen hasadt személyiség. A könyv során nyomon követhetjük, ahogy Sally a jóképű dr. Ash segítségével tudatára ébred a többszörös személyiségének, visszavezeti ennek a tudathasadásnak a kialakulási okát és megoldást próbál találni arra, hogy megszűnjenek az egyre furcsábbnak tűnő esetek. Vajon sikerül Sallynek megoldani a problémát és elfogadni a betegségét, mielőtt még anélkül elkövetné a végzetes hibákat, hogy tudatában lenne? Sikerül-e kapcsolatot teremtenie a többi személyiségével és véget vetni egyszer és mindörökre ennek az álságos állapotnak? A történetből kiderül! :)

A borító

A könyvnek ezen kívül 3 kiadása van, de szerintem ez messze a legjobb. :)

  

A kötet megegyező kiadásban jelent meg a Virágot Algernonnak és a Jóslatok az őrültek házából c. könyvvel, amik együtt és külön-külön is csodaszépek. Mindegyik kemény borítós, tartalmaz egy védőborítót, alatta pedig gyönyörű pasztell színekben pompázik a könyv. Csináltam egy pár képet :)


Így néznek ki együtt a polcon.

Védőborítóval

Védőborító nélkül, gyönyörű pasztellek. :)


A szereplők

 Sally Porter
A regény főszereplője, ő az igazi ember, aki megalkotta a többi személyiséget. Esetlen, prűd és visszahúzódó.

Nola
A művészlélek. Imád festeni, olvasni, művelődni, színházba járni. Öngyilkossági hajlamai vannak.

Derry
A nyomjelző. A legerősebb a személyiségek közül, aki mindegyikkel tud kommunikálni és közvetlen rálátása van Sally gondolataira. A többi személyiség nem tudja, mi történik addig, amíg nem ők vannak "kint", Derry történeteiből tudják nyomon követni az eseményeket.

Bella
Született csábító, színész- és táncosnő. Imád szerepelni, férfiakat elcsábítani, énekelni, táncolni, mutogatni magát.

Jinx
A leggonoszabb a személyiségek közül, tele van gyűlölettel. Ha ő van kint, akkor végzetes dolgok is történhetnek.

Dr. Ash
Sally kezelőorvosa, a kiégett, magányos pszichiáter.

Larry
Sally volt férje, aki jelenleg ikergyerekeiket neveli.

Kedvenc idézetek

"– Üldöz egy őrült ötlet: szeretnék elmenni egy francia vendéglőbe, és megkóstolni néhány finomságot. Nem lenne kedve velem vacsorázni?
– Azt hiszem, egy darabig szorosan szemmel kell tartanom magát – mosolygott Roger.
– Én nem erre gondoltam.
– Tudom. De hagyja meg nekem a luxust: hadd legyen szakmai ürügyem arra, amit amúgy is szeretnék."

"Az elmúlt napokban sokat gondoltam magára, Sally. Szerintem maga fantasztikus nő. Érdekes, változékony, rejtélyes. Teljesen kihozott a sodromból, folyton azon törtem a fejem, hogy legközelebb hogy fog viselkedni. Egyik percben távoli és visszahúzódó, olyan, mintha tüstént darabokra hullana, ha megérinteném, a következő percben meg hűvös és összeszedett. (…) Hogy lehet egy nő olyan, mintha szinte két különböző ember lenne?"

"Magának fogalma sincs, mekkora kolonc az, ha az embernek azzal kell töltenie a napjait, hogy szappanoperákat meg sportközvetítéseket bámul, és takarítja a házat. Egyik nap porszívózik, másnap mos, harmadnap ablakot pucol, és így tovább és így tovább. Atyaisten, hiszen úgyis csak újra piszkos lesz, és hamarosan elölről kell kezdeni az egészet. Én nem így képzelem el az életet."

Összességében

Szerintem Az Ötödik Sally kiválósága abban rejlik, hogy megragadja az elme mélyén rejlő részleteket, hozzászól minden olvasóhoz, aki egy kicsit is érdeklődik a pszichológia rejtelmei iránt és egy olyan látleletet fest le a kor társadalmáról, ami utánozhatatlan. Ha tetszett a Jóslatok az őrültek házából vagy a Virágot Algernonnak, esetleg nem volt még szerencséd hozzájuk, de érdekel egy ütős kis történet, ami nem a megszokott, egy kaptafára készült klisé vagy unod már a disztópiák és erotikus novellák világát, és szeretnél valami újat, olyan történetet, ami habár fikció, mégis bármikor megtörténhet, akkor az Ötödik Sally a neked való könyv! :)

★★★★★★★★★★ (10/10)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates