2012. október 19., péntek

# felnőtt irodalom

E. L. James: A szürke ötven árnyalata

Eredeti címe: Fifty Shades of Grey (2011.)
Itthon kiadta: Ulpius-ház Kiadó (2012.)
Oldalszám: 524
Ára: 3999
Forrás: saját
"Az erotikus, mulattató és mélyen megindító Ötven árnyalat-trilógia olyan történet, amely hatalmába keríti és birtokba veszi olvasóját, azután mindig vele marad. Amikor Anastasia Steele, az irodalom szakos egyetemi hallgató interjút készít Christian Greyjel, az ifjú vállalkozóval, gyönyörű, okos és ijesztő férfival találja szemben magát. A nem e világban élő és ártatlan Ana megretten, amikor ráébred, hogy akarja ezt a férfit, és annak rejtélyes tartózkodása ellenére kétségbeesetten próbál közelebb kerülni hozzá. Grey, aki képtelen ellenállni Ana csendes szépségének, eszének és független szellemének, elismeri, hogy ő is akarja a lányt de a saját feltételei szerint. Ana, akit egyszerre ijeszt és izgat Grey szokatlan szexuális ízlése, habozik. Greyt minden sikere - multinacionális vállalkozásai, hatalmas vagyona, szerető családja - ellenére démonok gyötrik és az önuralom kényszere emészti. Amikor a pár vakmerő, szenvedélyes viszonyba kezd, Ana fölfedezi Grey titkait és tulajdon, sötét vágyait."

A bejegyzés 18 éven felülieknek szól!



Ötven árnyalat trilógia #1

A szürke ötven árnyalata már a magyar megjelenése előtt megkapta a kellő beharangozót. "A könyv, amiről mindenki beszél." Aztán sorba jelentek meg a cikkek, interjúk az írónővel, egyre többet lehetett olvasni a lázról, ami kitört Amerikában a könyv hatására. Vagyis hogy mindenki ezt olvassa, ennek hatására mindenki gyereket akar csinálni (már elnézést a csúnya megfogalmazásért, de így jött le az egész).
Aztán megjelent kis hazánkban is és míg külföldről olyan véleményekkel találtam szembe magamat, hogy ez egy szenzációs könyv, az itthoniak közül az esetek többségében negatívba botlottam bele. Kíváncsi voltam arra, vajon ez hogy lehet? Tényleg annyira szörnyű és durva?
A mizéria meg csak folytatódott körülötte: a szállodákban a Biblia helyét a Szürke vette át és az amerikaik jövőre Baby Boomra számítanak. Én meg ezek után kezeimet tördeltem a könyvért, annyira kíváncsi lettem rá, hogy milyen is.

Olvastam mások véleményét, hogy a fordítás szörnyű, tele van szerkesztési hibával, a történet undorító és durva, szánalmas utánzata a Twilight-nak. Tán ezeknek a véleményeknek is köszönhetem, hogy nekem bizony bejött a könyv.
Már az olvasása előtt tisztában voltam a hibáival, így csak mosolyogtam a sok szent szaron, döfölön, basszanytún, jókat mulattam ezen, egyáltalán nem zavartak. Sőt, teljesen elfogadtam ezeket a kifejezéseket, bár a döföllel és a basszanytúval nem vagyok tisztában, de mindegy, ez van.

És ami érdekes volt még, hogy bár olvastam a Twilight-ot, de ha nem hívják fel már a Szürke előtt a figyelmemet arra, hogy ez egy fanfic, nekem bizony nem biztos, hogy összeállt volna a kép. Ezzel az infóval persze másképp néztem a történetre, könnyű volt a jeleket felismerni, de senki se képzelje el azért Bellat és Edwardot az ágyban, mert szerintem Ana és Christian mások és maga az egész történet is.

Nos akkor nézzük, milyen hibákkal illeték a történetet:
- a fordítás katasztrofális
- a történet undorító, perverz
- a főszereplő férfi megalázza a női nemet
Lényegében összefoglalva ezekről volt szó.

Akkor szerintem:
- a fordítási és szerkesztési hibákra fel voltam készülve. Mivel nem olvastam az eredetit, így nem tudom, hogy fordítás terén milyen hibák vannak, de én szemet hunyok a döföl meg ezek fölött is, mert amúgy nagyon élveztem a könyv olvasását. (Hű, ezt még magyarázhatom rendesen.) Viszont azt furcsának találom, hogy a szerkesztési hibákat nem vették észre a kiadás előtt.
- a történet undorító, perverz? Nos, lehet, hogy tényleg szerencsés volt amiért elolvastam a sok véleményt a könyv előtt, mert így a legrosszabbra készítettem fel magamat. Azt hittem, hogy majd a pasi kerékbe töri a csajt és úgy élvezi, buzogánnyal intézi el, lovat hoz neki, stb., szóval tényleg perverz dolgokra számítottam. (Bár itt meg egyből jöhetne a kérdés, hogy miért pont ez a perverz, mert van akinek meg nem. Na szóval, az én ingerküszöbömnél ezek a perverz dolgok.) Ehhez képest meg kaptam egy tök enyhe cselekményt. Persze, szex volt benne bőven, de szerintem ez nem tartozik a perverzitás köreibe. Inkább szerepjátékos beütése volt. Tudjátok, amikor anyuka és apuka egy éjszaka úgy döntenek, hogy anyuka ápolónő lesz és leápolja apukát. És ennyi. Csak itt volt korbács (amivel nem lett véresre verve olyan szinten és módon), meg hasonló cuki eszközök.
- a főszereplő megalázza-e a női nemet? Nekem az a véleményem, hogy csak azt lehet megalázni, aki azt engedi és szerintem erről szó se volt. Ez egy szexuális játék volt a két fél között és ha tetszik, ha nem, Ana élvezte. Mert miért is ne? Nem vagyunk egyformák és ezt kell elfogadni. Van akit kiver a víz a vibrátor használatától a párjával, más meg beindul rá. Ez van. Grey nem alázott meg senkit. A játékban ő volt a domináns, a másik az alávetett. A vanília szexben is van egy dominánsabb fél általában, ha jobban belegondolunk. De ez inkább csak a hálószobában volt így. Az úgynevezett hétköznapokban féltőn óvta Anat és igyekezett neki mindent megadni.  
Totál elhiszem az írónőnek, hogy a pasi beleszeretett a csajba. Ha én valakit nem szeretek, csak szexuális eszköznek tartom, tuti nem szállok azonnal gépre, hogy odarepüljek hozzá, mert épp hiányzom neki. A pasi bibije csak annyi, hogy jobban oda van a korbácsolós szexért, mint a simáért. Van ilyen. Aki megalázza a női nemet, az nem fog mindent megadni a kényelméért és az öröméért, félteni, óvni őt, szépnek és kívánatosnak tartani mások előtt is, mert az a hétköznapokban is úgy néz a nőkre, mint tárgyakra. Belerúg, megalázza, eltiporja mások előtt.

Egy kicsit kitérve a Twilightra:
Ana ugyanolyan suta, mint Bella, de egyáltalán nem olyan, hogy megalszik a szájában a tej (nekem Bella egy kicsit ilyen). Alávetett is, de ugyanakkor még sem.
Christian persze ugyanolyan "tökéletes", mint Edward, de míg Edi inkább kisfiús, Chris bizony férfias, még így a sorokon keresztül is.
Ezt a nem lehet megérinteni mizériát nem értem, hisz ő nem olyan hideg, mint Edward volt (ha emlékeztek, van egy rész, amikor együtt alszanak és Ana arra ébred, hogy a pasi forró), meg alapból azt se értem, hogy most akkor mi van: vámpír vagy mi a fene? Mert erre választ nem kaptunk.
Persze Chris családja ugyanolyan tökéletes, mint Edié, mindenki szép, tündi-bündi, apuka-anyuka orvos és hát Chris kőgazdag, akinek van helikoptere, repülője, csili-vili autója, sok-sok pénze a bankban. Meg titokzatos és így tovább.
Aztán ott van még a pincérnős jelenet, meg amikor találkozik mind két fél a szülőkkel, szóval van némi hasonlóság, de ha nem hívják fel erre előre a figyelmemet, észre se vettem volna szerintem.

A karakterek:
Nem mondom, hogy Christian könnyű eset, mert azért nyilván van bibije. De mégis érezni lehetett, hogy Ana sokat jelent neki. Amikor kellett gyengéd volt hozzá és igyekezett változni, idomulni a lány vágyaihoz, de persze megtagadni se tudta önmagát.
Ana nehezebb eset. Nyilván, mint a legtöbb nő, nagyon lelkis és fülig szerelmes a pasiba, ezért képes mindent elviselni neki, csak vele legyen. Érdekes volt olvasni, hogy vajon hol lesz az a határ, ami már sok lesz neki. Meddig képes elmenni a szerelemért? Egyáltalán nem erőszakolja meg önmagát. Mivel egy teljesen tapasztalatlan fiatal nőről van szó, nincs is tisztában a szexuális igényeivel. Érthető, hogy tartózkodó, nem érti, hogyan izgulhat fel a játékok közben, de ettől még nem perverz a csaj.

A történet:
Nekem bejött a történetük. Igaz, azt nem értem, hogy miért lenne ettől Baby Boom, mert egyáltalán nem éreztem azt, hogy most sürgősen akarnék még egy gyereket, a könyv mondandója sem ez. Ráadásul inkább csak arra mutat rá a maga módján, hogy fel lehet dobni a házaséletet, ki így, ki úgy. Igazából nem tudom elképzelni, hogy elolvassa anyuka a Szürkét és este nekiesik a férjének, hogy na apjuk, csináljunk egy gyereket és nevezzük el Christiannak. Inkább azt tudom elképzelni, hogy felkeltette a párok érdeklődését a különböző eszközök irányába, ezeket kipróbálták, aktívabbá vált a szexuális életük és ennyi.
Kicsit olyan érzésem van, mintha itthon többnyire azért támadnák, mert nem vagyunk olyan nyíltak és kísérletezők szexuális téren. Mintha elfogadnánk, hogy van a jól bevált anyuka alul-apuka felül póz és akkor vége is az egésznek. Pedig ez nem így van és a Szürke pont erre hívja fel a figyelmet.
Az undorító, perverz, beteges fogalma nekem nem függ össze a korbácsolással (és itt ne olyan szitut képzeljetek el, amikor tényleg fenyítés céljából halálra korbácsolnak valakit, hanem szexuálisan történik. Amikor a másikat felizgatja, ahogy "végignyalja" a testét a korbács, stb. Két külön fogalom.) és társaival. Ami mind a két félnek jó, a két fél között történik és nem sértenek törvényeket, ahhoz senkinek semmi köze. (Amúgy pont pár napja láttam a TLC-n egy műsort, amiben egy amerikai pár volt, akik szexbútorokkal rendezték be az egész lakásukat. Hát, lehidaltan rendesen, hogy miket lehet kapni, de meg se fordult a fejemben, hogy fújjak rájuk, amiért a konyhai padjuk egy szexbútor. Egészségükre. Lehet, én is kipróbálnám. Utána meg leadtak egy párt, akik már 40 éve házasok és a házassági évfordulójukra azzal lepték meg egymást, hogy a nőn vaginaplasztikát hajtottak végre, hogy szűkebb legyen és helyre állították a szűzhártyáját. Hát kérem szépen, ez nem semmi, aktívak voltak rendesen, de olyan jó volt ezt látni. Mármint azt, hogy 40 év után is totál rágerjednek a másikra, nem pedig undorodva kerülgetik egymást a házban és félrelépnek.) Mindenesetre kíváncsi leszek én arra a Baby Boomra. ;o)

Ami nem tetszett, nem értettem, zavart, stb:
- nem érinthetsz meg mizéria
- egyél, mert enned kell. Miért hizlalja a pasi folyamatosan Anat? Meg fogja enni vagy mi?
- nem derült ki, hogy Chris most vámpír vagy mifene?
- ne harapdáld az ajkadat, én akarom harapdálni. Ok rendben, ez még 1-2X elmegy, de huszadjára már kezdett idegesíteni. Másrészt meg, hogy a fenébe nem vette észre Ana, hogy mindig harapdálja magát? Ennyi harapdálás után már rég el kellett volna zsibbadnia a szájának.

Ami tetszett:
- az e-mailek amiket egymás között váltottak
- az erotika
- egyes "játékszerek" bemutatása
- meg végülis úgy az egész

Tényleg olyan nagy szám, mint ahogy Amerikában reklámozzák?
Igazából nem értem a nagy cécót körülötte. Elhiszem, hogy bejön azoknak az olvasóknak, akik alapjáraton nyitottak az erotikus, sok szexel tűzdelt történetek felé, de nem értem ezt a nagy mizériát. Egyszerűen csak arról van szó, hogy valaki nagyon okosan és ügyesen, remek hírverést csinált a könyvnek és a többi már ment magától. De ha ez nem történt volna meg, persze lett volna szép kis olvasótábora az írónőnek, de szerintem gyorsan el is felejtették volna, mert nem a felejthetetlen kategória.
Igazából csak abban különbözik a legtöbb erotikus történettől, hogy itt van korbács, meg kifeszítés és így tovább.

Összességében:
Olvasmányos, erotikus történet, én még olvastam volna tovább, kb. 2 nap alatt befaltam.
Sokszor elgondolkodtam azon, hogy vajon miért van az, hogy sok negatív véleménybe botlottam, erre nekem meg tetszik, de ez szerintem ingerküszöb kérdése. Én nem találtam perverznek ezeket a játszadozásokat, kivéve az utolsó jelenetet. Bár az se tipikusan perverz volt, hanem inkább lelkileg hatott rám úgy, hogy ez már sok.
Nagyon-nagyon kíváncsian várom a második kötetet, mert persze E. L. James úgy hagyta abba, hogy ihaj-csuhaj. :oP

* arra azért kíváncsi lennék, hogy vajon az írónő is kipróbált minden szexjelenetet és eszközt? Mert egyeseket elég élethűen tudta érzékeltetni.
** ja, és sokáig nem is vettem észre, hogy a híres nyakkendő van a borítón. Én azt hittem, hogy valami csőrös fej. :oS
*** és annyi képet láttam már, hogy sokan a Vámpírnaplókból tudnák a srácot elképzelni Chrisnek (nem nézem a sorozatot, így nem tudom, hogy hívják a színészt, de őt illusztráltam a képpel), szóval én eleve vele képzeltem el a könyvet. ;o)

1 megjegyzés:

Follow Us @soratemplates