2012. augusztus 27., hétfő

# dokumentumregény # szórakoztató irodalom

Török András - Budapest könyv

Budapest könyv avagy Simplicissimus szerint a világ című kötettel való megismerkedésem után rájöttem, hogy milyen egy igazi útikönyv...
Hát ilyen, mint ez...
Nagyon szeretek utazgatni, már amikor van rá lehetőségem, és rengeteg útikönyvet elolvastam már...ám mindegyikből hiányzott valami...valami plussz, amit most megtaláltam Török András könyvében, és attól tartok, hogy ettől kezdve ez a kötet lesz a zsinórmérték, és ha a mércét nem üti meg az útikönyv, ami a kezembe kerül, már nem is fogom jónak érezni...
Gondolom kiérződik a szavaimból a rajongás...pedig fővárosunkért nem kifejezetten rajongok. Éltem ott, rácsodálkoztam a szépségeire, de jobb vidéken. :-) Viszont nagyon üdítő élmény volt olvasni ezt a könyvet, mert olyasféle helyekre is felhívta a figyelmemet, melyekről még sosem hallottam.
Imádtam, hogy séták is vannak benne, időre leosztva, mikor, hová menjünk, mennyi idő alatt érünk oda, hogy érdemes menni, busszal, lábbusszal, kocsival, szekérrel...stb.
Olyan sok plussz infót adott a kötet a fővárosról, hogy mostanában szoktam villogni velük ilyen-olyan társaságban. :-) Pl. Tudjátok-e, hogy mi a különbség a konflis és a fiáker között? :-) A válasz megtalálható a kötetben, de azért én is megosztom Veletek. :-)
Szóval:
"A konflis egylovas bérkocsi, a fiáker kétlovas, tehát előkelőbb volt."
Persze tudom én, hogy ez pl. nem kifejezetten Budapest - kvíz lehetne, de akkor is érdekes számomra, ahogy az összes többi infó, amelyet megtudhattam.
Képzeljétek el, ez a könyv még olyasféle adatokat is tartalmaz, hogy pl. hol mennyibe kerül egy reggeli kb. Nagyon tetszett. :-) Egy Budapestre utazó vidékinek ez olyan jól eshet, hiszen segít jól elkölteni a pénzét...
Olvashatunk a kötetben 33 olyan dologról is, ami miatt jó budapestinek lenni.  Élvezettel olvastam a felsorolást, melyből a kedvencem "A fogyasztó liliputiak ezreinek látványa a WestEnd bevásárlóközpont tetőkertjéből lenézve a központ belsejébe."
Egyszóval olyasmiket is olvashatunk e műben, melyeket hagyományos útikalauzokban aligha. Épp ezért tetszik olyan nagyon.
Olvasása közben nem csak művelődünk, hanem mosolygunk, nevetünk, tervezgetünk, és megfogadjuk, hogy legközelebb, ha arra járunk, mi mindent fogunk megnézni. Én legalábbis így tettem, és alig várom, hogy legyen arra időm, hogy a szerző által ajánlott sétákat végig mászkáljam, minden általa ajánlott, említett helyre betérjek, legyen szó az egykori Brammer szövetboltról, vagy akár a Láng Téka nevezetű könyvesboltról.
A legeslegkedvencebb részem - nem is én lennék, ha nem ez lenne - a könyvesboltokról szól. Konkétabban Török András felsorolja nekünk azon könyvesboltokat, melyeket mindenképpen érdemes megnézni, még ha nem is esnek útba. :-) Hát persze, hogy legközelebb ezt tervezem fő programnak Budapesten. :-)))
A könyv adatai:
Kiadó: Park Kiadó
Kiadás éve: 2012
Oldalszám: 540 p
ISBN: 978-963-530-976-4
Illusztráció: színes és fekete-fehér illusztrációk
Borító: füles, kartonált
Fogyasztói ár: 4500 Ft helyett most 20% kedvezménnyel, 3600 Ft-ért kapható, de szerintem a 4500-at is simán megéri! :-)
Ismertető a könyvről a kiadó oldaláról:
„Talán Szerb Antal gyönyörűséges könyve, a Budapesti kalauz Marslakók számára 1935-ös megjelenése óta nem jelent meg ennyire egyéni útikönyv a piacon.” Nicholas Parsons, Holmi, 2006
„Könyvedet remeknek és igen olvasmányosnak találtam, s a helyenként felbukkanó „fecsegés”, „belterj”, barátoknak bókolás nekem is kedves gyöngém, l. összes műveimet.”
Térey János szerzőhöz írott levele (írógéppel, az ékezetek kézzel javítva), 2000
Ez a könyv arra való, hogy átadja a szülővárosérzést minden nem budapesti magyarnak, éljenek Magyarország határain belül vagy kívül. Tárgya nem több és nem kevesebb, mint a város- és életszeretet. Budapestet egyszerre kezeli műtárgynak, jó barátnak, élettérnek, élvezeti cikknek, büszkélkedni- és szörnyülködnivalónak. Kedves olvasók, sose felejtsék: ez a város nem csak a budapestieké.
Török András 1986-ban kezdte írni Budapest: A Critical Guide című, sok nyelven, sok kiadást megért könyvét, amely hamar népszerű lett a budapestiek körében is. A kifejezetten magyaroknak szóló Nagy Budapest Könyv első kiadása 1998-ban jelent meg. A jelen, harmadik, teljesen átdolgozott kiadás az eddigieknél sokkal nagyobb figyelmet fordít a modern városra, az ezredforduló óta bekövetkezett építészeti, kulturális és társadalmi fejleményekre. Egyébiránt ez a könyv kollektív alkotás, a szerző az első két kiadás olvasóinak több száz észrevételét szívlelte meg. Az önét is várja, nyájas új olvasó."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates