Zseniális norvég regényt olvastam az elmúlt egy-két hétben, komolyan
mondom, üdítő volt. Már önmagában az is, hogy norvég, így a nevek,
helynevek, egyéb lefordíthatatlan dolgok nem angolul voltak, ez is
frissítő volt. A tartalom viszont nem egy habkönnyű tündérmese, nem
azért illik rá a szó, hogy üdítő, hanem az élmény, hogy mennyire jó.
Péter hozta a könyvtárból, belelapozott, és az első pár oldal nagyon
megfogta, itthon felolvasta nekem is. Aztán később félretette a könyvet,
mert a folytatás neki már nem jött be annyira, de nekem igen,
olyannyira, hogy szeretném beszerezni.
Az ütős kezdés azt hiszem, főleg nekünk, a hetvenes években
születetteknek üt akkorát, azok közül is különösen az első pár
évfolyamnak. Tulajdonképpen egy felsorolás: képzeljük el, hogy még nincs
EU és nincs mindenkinek internete otthon, de számítógépe se, satöbbi,
satöbbi, sorolja az 1990 óta történt eseményeket, majd átfordítja: oké,
mindez nem történt meg. 1990-et írunk, Norvégiában vagyunk tizenhét
évesen, a punkzenét szeretjük, határozott és kissé radikális véleményünk
van a világról, és magyar olvasóként különösen érdekes nekünk, hogy
amikor mi épp a vasfüggönyt bontogattuk, akkor ők ott izgalommal telve
figyeltek minket.
Írok röviden a tartalomról, bár ebben a könyvben nem a konkrét
történések adják a lényeget. A főszereplő a tizenhét éves Jarle, van egy
jóbarátja meg egy barátnője, egy zenekara, iskolába jár, és szeret
különbözni. A szülei nemrég váltak el, aminek örül, mert nagyon rossz
volt a kapcsolatuk, az apjával csak ő tartja a kapcsolatit, azt is
óvatosan. Az ismerőseit, iskolatársait csoportokba sorolja, és fontos
neki, hogy ő a barátjával lehetőleg más legyen, ne azt szeresse, ne azt
gondolja, mint a többség. Legtöbbször tényleg komoly meggyőződése is, és
nem csak az elkülönülés miatt gondolja, amit gondol, amit konkrétan nem
is tudnék átadni, mert részben a norvég politikai helyzethez
kapcsolódik, meg az akkor szakadozásnak induló szociális hálóhoz...
Mindenesetre Jarlénak van egy bizonyos jól bejáratott élete... amikor is
új fiú érkezik az iskolába, és minden összezavarodik. Jarle ugyanis
első látásra beleszeret ebbe a fiúba, aki szép és nagyon más. Nem kell
visszahőkölni, innentől sem szól a regény homoszexuális kapcsolatról
(bár sokakat ez nem rettent vissza). Ez egy nagyon tiszta érzelem, úgy
mondanám, hogy Jarle mélyen, tiszta szívből megszereti Yngvét, ez egy
szívbeli fiúbarátság lenne, ha lenne ideje kibontakozni, és igen, talán
van benne egy cseppnyi testi vonzódás is... de ezt meg olvastam
pszichológiából, hogy tök normális kamaszkorban.
Jarle küzd ez ellen az érzés ellen, ráadásul barátnője is van, igyekszik
átfordítani rá, de közben nem tud ellenállni, új szokásokat vesz fel,
amik közelebb viszik Yngvéhez, ezt észreveszik és furcsállják a barátai.
És közben gondolkozik, gondolkozik. Nagyon érdekesen van megírva, mert a
könyvet tulajdonképpen a 30 éves főhős írja, de egyes szám első
személyben, tizenhét évesen meséli, és alig lehet észrevenni, hogy hol
csúszik át visszaemlékezésbe. Néha szinte perel egymással a kamasz és a
felnőtt Jarle. Lenyűgöző a gondolkodásmód, hogy mennyire mélyen érez egy
ilyen kamasz gyerek, mennyire át tud élni érzelmeket, és mennyire
bántja, hogy ezzel az átéléssel sokszor éppen csak egy percet elkésik,
és már "nem jön át" a megértés, a beleélés. Az író pedig remekül tudta
elhelyezni ezeket az érzelmi viharokat és mély társadalomkritikát
megfogalmazó gondolatokat egy kamasz életének egy bő hetében, egy olyan
hétben, amikor az addigi világa erősen felbolydul.
A könyvnek már megjelent a második része is, ami valójában előzmény, Mégis van apám a címe. Akarom! Tíz pont Tore Renbergnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése