2018. április 28., szombat

# film # filmadaptáció

Ready Player One - film és könyvkritika

Filmplakát 2018
Spielberg egy etalon, egy filmes zseni, akinek a nevéhez olyan filmek kötődnek, mint a Indiana Jones trilógia, Schindler listája, A Nap birodalma vagy a Különvélemény. Amikor megláttam, hogy új filmje jön ki, rögtön ráugrottam az előzetesre, rendkívül látványos lett. Sok mozifilm szól ma a látványról, a speciális effektusokról, a néző lenyűgözéséről és ez engem nem is zavar. Sőt! Persze a fordulatos történetek is érdekelnek, de moziba ma már inkább csak a látványért megyek, minden más az otthoni TV képernyőn, kényelmesen elhelyezkedve, kukoricát majszolva is élvezhető.

A Ready Player One viszont igazi CGI varázslatnak ígérkezett, hisz a történet nagy része a számítógépes világban, egy virtuális valóságban játszódik. Amikor meghallottam, hogy a film egy könyv alapján készült, úgy döntöttem elolvasom az eredeti sztorit és csak aztán nézem meg a feldolgozást. Azt hiszem rosszul döntötttem. A könyv elolvasását követően, az netes kritikákkal ellenkezően, nekem óriási hiányérzetem volt, nagyon csalódott voltam. Bár mindenhol azt olvastam a film fantasztikus, Ernest Cline könyve filmvászonra termett, nekem a megvalósítás egyáltalán nem tetszett.

Könyvborító 2008 
De kezdjük a könyvvel. A történet 2045-ben játszódik, amikor a ma ismert világunk szinte megszünt létezni, a környezet tönkrement, a szegények még szegényebbek lettek, az emberi kapcsolatok még kopárabbak. A való világból mindenki egy OASIS nevű virtuális világba menekül, ott jár iskolába, vásárolni, sportolni, ott szerez barátokat, dolgozik, szórakozik. A valóságba már csak enni és aludni jár haza a lakosság kvázi egésze. Az események fonalát akkor vesszük fel, amikor már évek óta zajlik egy ún. Húsvéti tojás vadászat az OASIS tervezőjének hagyatéka után. Aki ugyanis megleli a tojást, azé lesz az OASIS, ami óriási hatalommal és vagyonnal jár. A tojásvadászok vagyis nyestek egyike egy 18 éves fiú, Wade Watts, aki a történetet meséli. Ő ugyanis Parzival, az a nyest, aki sok év kutatása után végül rátalál az első nyomra, ami egy csapásra híres, követendő és kiiktatandó avatárrá avanzsálja őt. Mivel a tervező, James Halliday a 80-as évek legnagyobb rajongója volt, így az örökség megszerzéséhez mindent tudni kell erről a korszakról. De tényleg mindent! A filmeket, a zenéket, az összes számítógépes játék trükjét és persze Halliday egész életét ismerni kell. A történet olvasása közben feleleveníthetjük vagy megismerhetjük mindazt, ami a 80-as években menő, követendő, szórakoztató volt.

A könyv stílusa, sztorija, karakterei magával ragadtak, esténként alig akartam elaludni, csak hogy még egy pár oldalt olvashassak. A történet igazi kalandregény, ahol egy kincsvadászat zajlik. Egyik rejtély a másikig vezet. Közben felrémlenek a régi filmek, zenék, amiken felnőttem. Lebilincselő volt. Számomra a való világ és a virtuális valóság aránya pont jó volt, magam előtt láttam mindkettőt. Láttam a nyomort és láttam a csillagok közti utazást, láttam a lepukkant gettót és láttam a csillogást, láttam Wade-t, a nincstelen kamaszt és láttam Parzivalt, a híres kincsvadászt. Mivel nem vagyok "kocka", örültem a számítógépes világgal kapcsolatos magyarázatoknak, de néha még kiváncsibb lettem és a google-n is rákerestem egy-egy játékra, hogy is nézett az ki. Szerettem a változatos helyszíneket, a baráti és szerelmi szálat. Magam előtt láttam a főbb karaktereket annak ellenére is, hogy Wade-n kívül mindenkit az OASIS-on keresztül ismerünk meg. 

És a film? Az alapsztori megmaradt, vadászat az örökség után az OASIS-en belül. De! A feladványok megváltoztak, a baráti kapcsolatok, az egymás megismerésének dinamikája, a nyestek világa, rejtélyek megoldása mind-mind megváltozott. Gondolom mivel a látványvilág lett a legfontosabb és ezt egy autóversenyes kihívás 3D-ben látványosabb volt, mint egy számítógépes játék újragondolása, teljesen megváltoztatták a rejtélyeket. Kár érte. Ha én magam előtt láttam a jeleneteket olvasás közben, akkor igenis megvalósítható lett volna CGI-vel. Kíváncsi lennék, hogy mi a véleménye azoknak, akik nem olvasták a könyvet. Értik az OASIS felépítését? Bele tudják élni magukat a virtuális világba? El tudják képzelni, hogy a népesség a jövőben ott tölti a mindennapjait? 
A film alapján számomra sem a való világ nyomorúsága, sem a virtuális világ tökéletessége, változatossága nem volt kézzel fogható, nem fogott meg. Egyébként természetesen nagyon látványos, szép képeket látunk, de ez a film nem került fel a kedvenceim listájára.


KÖNYV
Kiadó: Agave Könyvek Kiadó Kft.
Oldalszám: 508 oldal
Megjelenés: 2012
Kötés: Puhatáblás, ragasztókötött

FILM
Műfaj: Sci-fi akciófilm

Megjelenés 2018
Időtartam: 140 perc
Forgalmazó: InterCom
Rendező: Steven Spileberg
Forgatókönyv: Zak Penn, Ernest Cline




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates