2016. január 15., péntek

# dráma # sci-fi

Jane Rogers Jessie Lamb testamentuma

Két ünnep közt olvastam el ezt a könyvet, és őszintén szólva úgy vágtam bele, hogy fogalmam sincs, miről fog szólni. Tiniregénynek gondoltam, lévén egy 16 éves lány a főszereplője, de nem az. Utópisztikus, dramatikus, elgondolkodtató, bár néha jobb nem belegondolni, hogy mi lenne ha bekövetkeznének a regényben leírtak.
Sokan feldolgozták már, hogy milyen lenne, ha valami végzetes kórnak köszönhetően kipusztulna az emberiség, de nem így.
Ugyanis az AHS kór, amely a könyv alapját adja, azt jelenti, hogy mindenki, ki teherbe esik, meghal, így magzatát sem tudja kihordani. Magyarul nem születnek gyerekek, új emberek, vagyis előbb-utóbb elfogy a népesség. Vagy mégsem?

A regényt a fogva tartott Jessie írja, az elején ledöbbentem, hogy miért is van fogva tartva? Főleg az édesapja által? Aztán Jessie naplójából, akarom mondani testamentumából szépen lassan minden kiderül. Főleg, hogy 16 éves, és a 16 évesek a legalkalmasabbak arra, hogy kihordjanak egy magzatot, feláldozva ezzel saját életüket! Ugye milyen szörnyen hangzik?

Csodáltam Jessie elszántságát. Főleg az életkora miatt. A mai tizenévesek tapasztalatom szerint inkább a saját kis környezetükben élnek, a többségük magasról tesz arra, mi történik világban, főleg az emberiséggel. A lényeg, hogy legyenek barátok, okostelefon - elnézést a kivételtől, de én ezt látom, magam körül. Ezért volt döbbenetes, hogy a könyvben több tizenéves is a világot akarja megmenteni önfeláldozásával. Bár valóban, tizenévesen a világmegváltás is jellemző a kamaszokra.
Ami furcsa volt, hogy kiskorúak, szülői beleegyezés nélkül vehetnek részt ebben a "Csipkerózsika" programban. Én, mint szülő sem engedném ezt meg a lányomnak, az tutti.
Az apa karakterét is kiemelném még (nem volt szimpatikus), valahol szerintem neki is szerepe volt abban, hogy a lány kitartott döntése mellett. Nem volt egyszerű helyzetben Jessie, az biztos.

Amúgy szörnyű belegondolni, mi lenne ha a regényben leírtak bekövetkeznének. 
A könyv alapötlete nagyon tetszett, mégis valamit hiányoltam belőle.
Nálam utópisztikus, világpusztulós, szörnyű kóros regényben még mindig a Vakság vezet.

Részlet a hivatalos ajánlóból:
A Jessie Lamb testamentuma a közeljövő, biológiai terrorizmus által visszavonhatatlanul megváltozott világát mutatja meg, és egy rendkívüli fiatal lány döntésének folyamatát, aki a gyermekkorból kilépve azért küzd, hogy az élete – és talán a halála – értelmet nyerjen.
A Jessie Lamb testamentuma 2012-ben elnyerte az Arthur C. Clarke-díjat és jelölték a Man Booker-díjra.

A könyvet a Bookandwalk ajánlotta fel a blognak,  köszönjük!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates