2013. szeptember 16., hétfő

Szántó Péter-LGT: És ilyen a Boksz? - az LGT sztori

Igen, igen. Hatalmas rajongójuk vagyok, kis túlzással lassan harmincnyolc éve, de mit csináljak, ha bátyám révén az ő zenéjükön nőttem fel. Óvodásként a Nem adom fel-t énekeltem, kisiskolásként a Zenevonatot. Nem is akarok semmit tenni ellene, ez van.

Szóval van egy könyv, ez a bizonyos „És ilyen a Boksz? - az LGT sztori”, amit Szántó Péter a zenekar tagjaival együtt – na kit tegyek előre?... akkor névsorban: Frenreisz Károly, Karácsony János, Laux József, Presser Gábor, Solti János és Somló Tamás – együtt írt, de más zenészek is megszólalnak benne. A könyvet még azoknak is ajánlom – már, ha be tudják szerezni még valahonnan, antikváriumból, Rukkoláról –, akik nem tartoznak a fanatikusok táborába, mert olyan élvezetesen írja meg a hetvenes évek hazai történetét a zenén keresztül, hogy korrajznak is tökéletes. (Ma már mosolygunk, bár keserűen, hogy milyen büntetéseket kapott annak idején egy zenekar, ha amerikai újságíró szeretett volna tudósítani róluk. Letiltották őket. Panaszt emeltek ellenük, mert a bandából kivált dobost pótolták egy másik zenésszel egy NSZK-beli koncertre, de nem egyeztettek előtte a Nemzetközi Koncertigazgatósággal. Sorolhatnánk.)

Ahogy olvastam a könyvet, a szemem előtt nőtt fel a zenekar. Láttam Pici bácsit konzisként, ahogy dalokat kezdett írni az Omegának. James-t (Karácsony Jánost), ahogy hosszú hajjal a Tabán koncerteken még a közönség soraiban énekli a Loksi-dalokat. Artúrt (Somló Tamás) fiatal artistaképzősként, ahogy az egykerekű bicajon egyensúlyozik. És Solti Jánost, aki így fogalmaz - muszáj idéznem, annyira Soltis -:„szorgalmasan jártam iskolába, de erre nem érdemes szót vesztegetni, akkor már tényleg nem érdekelt az egész”. És megismerjük kicsit a tragikus sorsú, álmodozó Barta Tamás gitárost, a menedzsernek is zseniális dobost, Laux Józsefet, Frenreisz Károlyt, akikkel annak idején, 1971. április 8-án elindult a zenevonat, majd néhány tagcsere után kialakult a végleges felállás.

Szántó Péter és Herskovits Iván, a könyv írói színesen, a zenészek stílusát is figyelembe véve írták meg az 1985-ig tartó LGT-történelmet, élvezet volt olvasni az első betűtől az utolsóig. Néha számomra meglepően őszintén és kritikusan vallottak egymásról is a tagok, hiszen több évtizedig együtt éltek, a turnék során együtt keltek és feküdtek, megismerték egymás rigolyáit és jó tulajdonságait, mint egy hosszú házasságban. Örültem, hogy végre elolvashattam legkedvesebb zenekarom történetét, amit huszonnyolc éve, 1985. júniusában fejezett be Szántó Péter. És mennyi minden történt azóta...

Azóta például felnőtt egy új generáció, és ahogy körbenéztem februárban az Aréna-beli koncertjeiken, vagy augusztusban Alsóőrsön, ők is ott voltak. Mindenki. Ott voltak a fiatalok a nagyszüleikkel együtt, meg a középgenerációval, köztük velem és barátaimmal. Szerintem valakinek meg kellene írni ezt a huszonnyolc évet egy újabb könyvben.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates