Most először
olvastam Szabó Magdát, de biztosan nem utoljára. Az Abigélt, az írónő talán
leghíresebb művét megszámlálhatatlanul sokszor láttam már filmen, de még nem
olvastam, most mégsem ezzel kezdtem, hanem a Régimódi történettel. Néhány hete
épp olvasnivalót kerestem, és egy fórumon ajánlották ezt a regényt többen is.
Így hát kikölcsönöztem és olvasni kezdtem.
Szabó Magda édesanyjának,
Jablonczay Lenkének az élettörténete ez a regény. Elbeszélések,
naplóbejegyzések, levelek, és természetesen az édesanyjától megismert
történetek voltak az írónő segítségére abban, hogy összerakja ennek a hatalmas
kirakósnak a darabjait, amelyet az írónő dédszüleitől kezdve ismerünk meg.
Hogy őszinte
legyek, az elején számomra kicsit hosszúnak tűnt felvezetés- a könyv
születésének története, valamint a „szkéné”, a helyszínek bemutatása-, de
olvasás közben aztán rájöttem, hogy szükség volt ezekre a történet megértéséhez.
Rickl Máriával,
az írónő anyai dédanyjával, a történet egyik főszereplőjével kezdődik a
történet: megismerjük a történetet, ahogy a „kalmárlány”, Debrecen egyik híres
kereskedőfamíliájának sarja, Rickl Anselmus lánya hogyan ismerkedik meg a sárréti
nagybirtokos-család fiával, a Köselyszeg örökösével, Jablonczay Kálmánnal. Óva
intik Máriát ettől a házasságtól, de ő önfejű, nem hagyja magát eltántorítani,
és férjhez megy választottjához. A férjről kiderül, hogy alkalmatlan arra, hogy
a családi pénzügyeket kezelje, és teljesen a tönk szélére kerülnének, ha a
kalmárlány nem venné kezelésbe a pénzügyeket. A köselyszegi birtok elúszik, de
Mari megment, amit még lehet- azonban Debrecenbe, a Kismester (ma Bethlen)
utcára költöznek, a hozományba kapott házba. Apósa, az akkor már magatehetetlen
Imre („az átkozódó) is velük költözik, ki nem állják egymást a menyével. Onnantól
kezdve megromlik a házasságuk, Rickl Mária viseli a nadrágot, Kálmán pedig
tulajdonképpen nem is létezik a számára, a legtöbb időt a Sárréten tölti a
birtokukon.
Közben megszületnek
a gyermekeik, három lány („A Párkák) és egy fiú, ifjabb Jablonczay Kálmán,
avagy Iunior, apja pedig innentől Seniorként lesz emlegetve. Kálmán forróvérű,
imádja a nőket, emellett poéta-lelkű, és a kettőt összekapcsolva, versekkel
csavarja el a debreceni lányok szívét. Írásai fennmaradnak, és a regényben is
kapunk belőlük ízelítőt. Iunior megkéri
az összes debreceni lány kezét, ezért anyja jobbnak látja, ha elküldi valahová
messze- Bécsbe jár egyetemre, de nem végzi el; szórja a pénzt, végül anyja
hazahozza. Rájön, hogy apjára ütött, semmi tehetsége a pénzügyekhez, elküldi
Seniorral a Berettyó folyószabályozási munkálataira, a Sárrétre. Ott ismerkedik
meg Iunior a „sárréti boszorkánnyal”, Gacsáry Emmával. Emmát a nagyszülei, szigorú
kálvinisták nevelik, felmenői híres református prédikátorok és írók. Iuniorral
titokban találkozgatnak, mindenki ellenzi a kapcsolatukat, de Emma teherbe
esik, muszáj cselekedni, Kálmán feleségül veszi, de katolikus anyja nem
hajlandó elmenni a kálvinista nőszeméllyel kötött esküvőre. Nem is találkozik
Emmával évekig, nem kíváncsi rá, csakúgy, mint Emma nagyanyja, Bányay Rákhel.
Emmának gazdag öröksége van, mégis elherdálják, mert sem ő, sem Iunior nem ért
a pénzhez, és senki nincs, aki segítene nekik, tanácsokkal látná el őket. Rohannak
a végzetükbe, a biztos elszegényedésbe. Közben sorra születnek a gyerekeik,
akik közül néhányat el is veszítenek. Kénytelenek visszaköltözni a Kismester
utcába, a kalmárlány nem éppen nagy örömére, de hát fiát mégsem teheti ki az
utcára. Amikor már végképp nem bírja egymást anyós és menye, elköltöznek, de
amikor a csőd szélén állnak, Rickl Mária csak úgy hajlandó segíteni rajtuk, ha
Lenke lányukat az ő gondjaira bízzák. Így kerül Lenke a Kismester utcára, ahol
mostoha körülmények között nevelik. Anyjáról, apjáról nem tud, később már nem
is kíváncsi rájuk; gyűlöli őket, amiért eldobták őket maguktól, miközben a többi
gyereküket maguk nevelik. Szülei házassága rossz, pénzük nincs, Debrecen és
Budapest között ingáznak; hol itt, hol ott élnek.
Rickl Mária
nincs oda az unokájáért, de senki más sem szereti igazán. Ridegen bánnak vele, de
ahogy nő, egyre inkább megmutatkozik kellemes természete, a zenéhez és tánchoz való
tehetsége. Áttér a katolikus hitre, zárdában nevelkedik, tanítóképzőt végez,
körüldongják a férfiak, azonban élete szerelme, József nem veszi el, mert
tulajdonképpen árva, hozománya pedig szinte semmi. Közben nagyanyja is
megszereti, segíti, támogatja. Lenke feleségül megy egyik rajongójához, de nem
szerelmes belé. Születik egy fiuk, nemsokára elválnak, és újra férjhez megy
Lenke. Szabó Eleknek hívják az új férjet, közös gyermeküket pedig Szabó Mária
Magdolnának nevezik. Az ő születésével ér véget a regény.
Jablonczay Lenke élettörténete ez a regény; arányaiban nem annyit tudunk meg róla a regényben, amennyi az én beszámolómban szerepel, és direkt nem írtam róla bővebben. Talán már így is túl sokat árultam el a történetből.
Hosszú,
szövevényes, mégis izgalmas történet, ahol megismerhetjük a 19. század végi-20.
század eleji családi rendszereket, szokásokat. Az úri rétegről van szó, de
vannak közöttük lecsúszott személyek is. A történet folyása során lezajlik az
első világháború. Levelek jönnek-mennek, naplók születnek- a kor
jellegzetességei, amelyek nyomán aztán megismerhetjük a Jablonczay család szövevényes
történetét. Sokat tudnék írni még róla,
de talán már így is túl hosszúra sikerült a beszámoló. Mindent egybevetve, jó
szívvel ajánlom ezt a könyvet a családregények, a szépirodalom és a dokumentumregények kedvelőinek egyaránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése