A könyv az író jegyzetfüzetének részleteivel kezdődik, melyeket teljes terjedelmükben „csak a szerző halála után, vagy posztumusz adnak közre – aszerint, melyik következik be előbb”. Túlnyomórészt novellák szerepelnek benne: az ufókról, a maffiáról, az elítéltekről, egy szabadegyetem tantárgyairól, és mesébe illő regékről ír többek közt Woody Allen, például a Nagyünőről, „melynek teste oroszláné, feje oroszláné, de nem ugyanazé az oroszláné”. Weinsteinről is írt, aki már ötven múlt, és „gyakran tévesztették össze Robert Redforddal, de minden egyes alkalommal vak volt az illető”. Lehet humornak is látni minden egyes sorát – az is –, ugyanakkor van benne valami fura szomorúság, keserűség is, ha mélyebbre ásunk. Magány, szerelem, halál, szex, bűnözés, Isten. Ahogy a filmjeiben, könyvében is ezek a legfontosabb témák.
Woody Allen 1935 decemberében született, mint Allen Stewart Koningsberg. Tinédzser korában már írt újságokba, televíziós műsorokba és előadóművészeknek, ekkoriban vette fel művésznevét. Repertoárját később prózákkal, színdarabokkal, forgatókönyvekkel, stand-up comedy előadásokkal bővítette. És jöttek a filmes sikerek is: a Fogd a pénzt és fuss, a Minden, amit tudni akarsz a szexről, az Annie Hall, a Játszd újra, Sam, és az újabbak, amik közül a kedvencem a Vicky Cristina Barcelona című film. Nem is nagyon lehet különválasztani a filmjeit és a könyveket, hiszen ugyanaz a szellemi atyja mindnek, ugyanaz a humor, kreativitás és intelligencia, ugyanaz a szarkazmus, ugyanaz a magány, ugyanazok a problémák. Ha valaki menthetetlenül beleszeret az egyikbe, az hozza magával a többit: a filmek után kíváncsiak vagyunk az írott poénokra, a régi mozik után az újakra, a könyvek után motivációjára, múltjára, terveire. Még azt a bizonyos Jazz Band-es klarinétozást is megbocsájtjuk neki :)
Woody Allen – A szendvics feltalálása
Kiadó: Háttér / Fordította: Hideg János / 156 oldal
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése