2016. március 4., péntek

Babák és kisgyermekek első könyvei 0-1 éves korig

Babák és kisgyermekek első könyvei 0-1 éves korig

 

Gyermekünkkel együtt olvasni egészen pici kortól lehet. Még fognia sem kell tudnia ahhoz, hogy a kifejezetten újszülötteknek szóló kontrasztos (nem színes, mindössze két színt), absztrakt ábrákat tartalmazó könyvecskét mutassunk, s együtt olvassuk, nézegessük.
A gyerekek életük első 36 hónapjában tanulják a legtöbbet. Testi és szellemi fejlődésük napról napra megfigyelhető. A tudatos szülők aktívan hozzájárulhatnak ehhez a fejlődéshez. 
A minivilág termékek célirányosan támogatják a baba fejlődését anélkül, hogy túlterhelnék őt. Kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy a baba megtanulja használni az érzékszerveit: hogy a fiatal idegrendszer abban a fejlettségi stádiumban találkozzon a különböző ingerekkel, formákkal, színekkel, amikor fel tudja dolgozni és értelmezi is azokat. A minivilág termékek finom anyagokból készülnek, és az életkori sajátosságoknak megfelelő kiegészítőket tartalmaznak. (Tessloff és Babilon)
0-3 hónapos korig 
Fejlesztő könyvek:
A baba látása az első 3 hónapban: észleli az éles kontúrú formákat, a tiszta színeket és a boldog arckifejezést. Látása 20-25 centiméternél élesedik.  

3-6 hónapos korig    

Fejlesztő könyvek:
Az első tudatos tapogatások, markolászások kora; a színek és formák egyre pontosabb megkülönböztetése; a mozgó tárgyak és hangok észlelése. 

6-9 hónapos korig   

A baba megpróbálja a távolságokat megbecsülni; mindenre figyel; a játékot egyik kezéből a másikba teszi.  

9-12 hónapos korig

Az első szavak megértése; a térlátás megerősödése, térbeli távolságok, méretek pontosabb érzékelése. A baba 9 hónapos korától ajánljuk:
A sorozat 3 kötetében Nyulász Péter verseit olvashatjuk Pap Kata gyönyörű illusztrációval.
   
(a fotókra kattintva olvasható a könyv részletges leírása)
A könyvek lapozgatás közben játékosan elsajátíthatunk egy jól bevált módszert: a babajelbeszédet. A babajelbeszéd a hallási ingerhez vizuális és mozgásos ingert kapcsol, ezáltal segíti a beszéd megértését, gyorsítja a beszédfejlődést, elősegíti a kreatív gondolkodást, s ami a legfontosabb: még erősebbé teszi a szülő-gyermek köteléket. Mindezek mellett remek szórakozás az egész családnak. (Tessloff Babilon).
Tanácsok a könyv kiválasztásához
  • Az egész piciknek a nagyobb rajzú, az egy oldal - egy kép-formátumú, pici alakú könyvecskék, az úgynevezett tárgy-képeskönyvek valók. Legelső darabnak célszerű olyat választani, ami mosható, és akár a vízbe is beviheti a baba, vagy vastag, kemény kartonból készült, mert előszeretettel fogja a szájába venni, kóstolgatni vagy éppen tépdesni. A választásnál oda kell figyelni arra, hogy a képek jól definiált, egyszerű, élénk színű rajzok legyenek, a kicsik jobban szeretik a stilizáltabb formákat, rajzokat, mint a fotókat.
  • Érdemes átlapozni a könyvet, és megnézni, milyen tárgyakat ábrázolnak a képek: lehetőleg olyan dolgok legyenek benne, amik könnyen felismerhetőek, megnevezhetőek, és a valóságban is meg lehet mutatni neki. A labdát, babát, házat, virágot és hasonló rajzokat hamar felismeri, és egy-másfél éves kora után ezek lesznek majd az első szavai. Együtt lehet „tanulni” vele: megkérve, mutassa meg a könyvben, hol a ház, a busz, a boci, és amikor megteszi, nagyon nagy dicséretet érdemel, had legyen magára büszke a kicsi. 
A könyv megszerettetése ott kezdődik, hogy bárhol és bármikor elő lehet venni, mert mindig kéznél van. Gyermekünket már csecsemőkorban szoktassuk a könyvekhez. Éreztessük vele, hogy könyv jó barát, s a sok színes kép csak neki „mesél”. Ez lesz a baba első lépése az olvasás felé!     
  • könyvek közös nézegetését már a baba 6 hónapos korától elkezdhetjük. Törekedjünk arra, hogy ez a mindennapi tevékenység mindig öröm-teli és izgalmas legyen! A kisbaba figyelme – az első évben – még rövid ideig tart, viszont minden egyes apró élmény hozzájárulhat a könyvek későbbi szeretetéhez. Segítségünkkel fogja megtanulni, hogy a színes képek nézegetése közben egy új „világgal” ismerkedhet meg. 
  • A könyvet ekkor még olyan tárgyként kezeli, melyet kézbe lehet venni nézegetni, lapozgatni és megkóstolni Ekkor nyugodtan vehetünk - direkt a legkisebbek igényei szerint kialakított - puha, színes textilkönyveket, melyekben a rajzok egyszerűek, kedvesek. Ezeket lehet nézegetni, lapozgatni, tapintani (merthogy szőrös, érdes, csörög, zörög, sípol), és természetesen szájba is lehet venni. Ráadásul kiságyra, babakocsira felszerelhetők, így mindig kéznél vannak.   
  • A babáknak való könyv nemcsak textilből, de puha műanyagból (ezek az úgynevezett fürdős könyvek, az esti fürdésnél is remekül használhatók), ritkábban fából is készülhetnek.   

Ismerkedés a gyermekirodalommal  
  • Játékidőben tanítsuk mondókázni, verselgetni és mindig énekeljünk neki. Ugyanis ezen keresztül fogja „ízlelgetni” a nyelv hangjait, ezáltal fejlődik hangkészlete és szókincse is. A testmozgással és kézmozdulatokkal kísért versikék segítik elő azt a gondolkodási folyamatot, melynek segítségével össze tudja kapcsolni a különböző tevékenységeket a jelölő szóval. Ezzel is hozzájárulnak a nyelvi tudatosság, az anyanyelv szeretetének kialakításához.
  • Ne feledkezzünk meg az esti meséről sem. Olvassunk gyermekünknek lefekvés előtt azért, hogy már csecsemőkortól hozzászokjon megnyugtató és örömteli hatásához. Mesélhetünk őróla vagy felolvashatunk leporellóból, a lényeg, hogy mindig az est „lefekvési szertartásának” legyen a része. 


(Forrás: http://olvasovanevels.gportal.hu)

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése