2015. szeptember 4., péntek

Tris Hussey: Blogok kezdőknek és profiknak

Kiadó: KISKAPU KIADÓ
Oldalak száma: 300
Borító: PUHATÁBLÁS, RAGASZTÓKÖTÖTT
Súly: 500 gr
ISBN: 9789639637849
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2011
Illusztráció: FEKETE-FEHÉR ÁBRÁKKAL
Fordító:  Rézműves László

Személyes vagy üzleti blogot szeretnél, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá? A saját blogod elkészítéséhez egyáltalán nincs szükséged tapasztalatra. Ebben a könyvben a világ egyik legtapasztaltabb blogszerzője, Triss Hussey mutatja be, mit kell tenned. Mindent megmutat: az első lépésektől a legolcsóbb eszközökön és az írói fortélyokon át egészen az olvasói közösséged felépítéséig. Vedd meg ezt a könyvet, és profi módon, villámgyorsan képes leszel bármilyen célú blogot elkészíteni!

6 féle blog – Egyszerűen. Bármelyiket könnyedén felépítheted!
Személyes blogok
Üzleti blogok
Rádióblogok (podcast-blogok)
Videoblogok (vlogok)
Portfólióblogok művészeknek
Életfolyam-blogok (naplóblogok).

Tippek, trükkök és ügyes megoldások a szakértőtől - Blog létrehozása és beállítása percek alatt - Blogbejegyzések, amelyeket szívesen olvasnak majd - Hozzászólások - a negatív hozzászólás is kezelhető - Párbeszéd és közösségépítés - A blog reklámozása - A megfelelő ingyenes vagy olcsó eszközök kiválasztása - Hogyan kerülheted el a kezdőkre jellemző hibákat? - A blog mint pénzforrás. Triss Hussey előadó, tanár, a Hivatásos Blogszerzők Szövetségének alapító tagja, valamint közösségmédia-tanácsadó, Kanada egyik legelső hivatásos blogszerzője. A közösségi média, a blogírás és a számítástechnika szakértőjeként 2004 óta több ezer blogbejegyzést és cikket tett közzé. Hivatásos fotóművész; emellett rendszeresen tart előadásokat a blogszerzésről, a WordPressről és a közösségi médiáról Kanadában, a Vancouverhez közeli egyetemeken.

○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○○

A blog egy olyan periodikusan újabb bejegyzésekkel bővülő weboldal, amely ezek sorozatából áll, függetlenül attól, hogy mi az oldal témája, formája és hogy nyilvánosan elérhető-e. A bejegyzések leggyakrabban – de nem szükségszerűen – fordított időrendi sorrendben vannak. A blogok többsége nyilvános weblapként működik bármely internethasználó által elérhetően. Az eredeti „weblog” kifejezés a „web” és „log” (napló) szavak összetételéből keletkezett, ebből rövidült a mára bevetté vált blog alakká.
Témája sokrétű: lehet egyszerűen egy interneten közzétett személyes, egyéni napló, de lehet egyéni vagy csoportos politikai véleménynyilvánítás vagy üzleti jellegű kommunikáció eszköze is, és lehetségesek tematikus blogok is (például kifejezetten csak az irodalommal foglalkozóak). Ennek megfelelően a szerzők köre az alkalmi szerzőktől a nagy írói közösségekig, sőt vállalatokig terjed. Sok weblog teszi lehetővé a látogatóknak nyilvános megjegyzések írását az egyes bejegyzésekhez, ami közösségek kialakulásához vezethet.
A blogok gyakorlatilag semmiféle formai vagy tartalmi megkötéssel nem rendelkeznek, bár többségük továbbra is hosszabb-rövidebb, döntően szöveges bejegyzésekből áll. A blogok esetében – mint általában a weblapoknál – nagyon jelentős a linkelés lehetősége, amely a bejegyzések kontextusba helyezését segíti elő. A bejegyzéseknek tipikusan permalinknek nevezett saját, állandó és egyedi linkjük van, amelyen hivatkozhatóak.
A blogoknál jelentős a hírcsatornák (feedek) használata, amelyek speciális webcímek, és az olvasók számára a feedolvasókon (hírolvasó programokon) keresztül lehetővé teszik a kedvenc blogjaiknak, híroldalaiknak egy helyen való olvasását, illetve az új bejegyzésekről való értesülést. A feedek legelterjedtebb formái az RSS 2.0 és az ATOM 1.0, mindkettő az XML-en alapuló szabvány.
Aki blogot kíván indítani, választhat a számos szolgáltató által kínált ingyenes vagy fizetős megoldás közül, de saját maga is üzemeltethet blogmotort, amelyből több nyílt forráskódú, ingyenes megoldás is létezik.

Történelem

A blogolás hajnala

A „weblog” kifejezést Jorn Barger alkotta meg 1997 decemberében.
„A weblogok gyakran frissített oldalak, melyek más cikkekre mutatnak a weben, gyakran megjegyzésekkel és azonos oldalon megtalálható cikkekre mutató linkekkel. Egy weblog egyfajta folytonos utazás egy emberi útikönyvvel, akit megismersz. Sok útikönyvből lehet választani, és mindegyiknek saját olvasótábora van. Bajtársiasság és együttműködés van a weblogokat vezető emberek között. Mindenfajta struktúra, gráf, gyűrű stb. szerint mutatnak egymásra” – mondta Dave Winer, aki az egyik legkorábbi, máig író blogger.
A rövidebb verziót (blog) Peter Merholz alkotta meg 1999 áprilisában vagy májusában a weblog „we blog” alakra bontásával. Ezt a főnév rövidebb alakjaként és igeként is értelmezték. A használata 1999-ben terjedt el, amit a közel azonos időben megjelenő első dedikált blogfarm-oldalak megjelenése tovább népszerűsített. Evan Williams és Meg Hourihan Pyra Labs nevű vállalata megjelentette a Bloggert, amit a Google 2003-ban felvásárolt. 2003 márciusában az Oxford English Dictionary már tartalmazta a weblog, weblogolás, weblogoló szavakat.
A blogolás kényelmessé és elterjedté válásában komoly szerepet játszott Dave Winer. Cégével, a UserLand Software-rel blogmotorként is használható tartalomkezelő-rendszereket fejlesztett, amelyek lehetővé tették a webhez kevéssé értőknek is a publikálást. Winer úttörője volt az RSS formátumnak, jelen volt az XML-RPC protokoll és a távoli publikálást lehetővé tevő MetaWeblog API kidolgozásánál. Nevéhez fűződik az egyik első feedolvasó létrehozása is.

A blogolás elterjedése
A blogolás és a civil média nagy lendületet kapott a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás után. Az eseményeket megíró civil tudósítók, a terrorizmus elleni háború témáját megbeszélő webnaplók, és a veszteségek feldolgozásában segítő blogok komoly figyelmet kaptak. A kezdetben az Instapundithoz hasonló jobboldali blogokat vonzó témában hamarosan megjelentek a baloldali álláspontot képviselő bejegyzések is, így 2003-ban a Forbes magazin már a tág értelemben vett "háborús blogokról" közölhetett cikket.
Az egyik legelső alkalom, amikor megmutatkozott, hogy a blogok képesek jelentős hatást kifejteni a blogoszférán és a neten túl is, Trentt Lott bukásának ügye. Lott Strom Thurmond előtti tisztelgésként rasszista kijelentéseket tett, ennek nyomán bloggerek korábbi Lott-idézetekkel bebizonyították, hogy nem egyedi esetről volt szó, valamint közreműködtek az ügy napirenden tartásában, amely végül - a hagyományos sajtóban is elterjedve - Lottot a szenátusi többség vezetőjének pozíciójából való lemondásra kényszerítette.
2002-re a blogolás tömegjelenséggé vált, megjelentek az eszközök használatáról és a tartalom létrehozásáról szóló útmutatók, és az egyszerűen kezelhető blogszoftverek is. Az elektronikus közösség építő szerepe is kiemelkedővé vált. A blogoknak mára megszűnt a speciális civilújságírói jellege, gyakran újságírók is vezetnek blogot, továbbá annyira alacsonnyá vált a technikai korlát, hogy gyakorlatilag bárki aki egy működő böngészőprogrammal és netkapcsolattal rendelkezik, blogírásra adhatja a fejét. Ez persze ahhoz is vezetett egyúttal, hogy jórészt lehetetlenné vált a blogok tartalmi tipizálása.

A blogolás népszerűvé válása

Blogolás és kultúra
Azért a blogolás inkább a technológiáról, mint a politikáról szólt, és így a weblogokat és közösségeket működtető eszközök elterjedése összekötötte a blogolást a Nyílt Forráskód mozgalommal. Olyan írók, mint Larry Lessig és David Weinberger nem csak a blogolás népszerűsítésére használták blogjukat, hanem eltérő társadalmi modellek népszerűsítésére is. Az egyik aktuális vita témája az újságírók és a bloggerek körében, hogy a weblogolás mit jelent a hírek megjelenése és a tudósítás szempontjából. Ez a szellemi tulajdonról és a tömegmédia társadalmi szerepéről szóló kérdésekhez vezet. Sok blogger elhatárolja magát a média „fő áramlatától”, míg mások más csatornán kommunikáló média tagjainak érzik magukat.
Sok bloggernek nagy tervei vannak, és a blogolást a Nyílt Forráskód Politika részének tekintik, vagy a politikában való részvétel növelésének lehetőségeként, így segítve a vita kereteinek meghatározását. Azonban az intézmények a blogolást a „szűrő megkerülésének” tekintik, és közvetlen üzeneteket juttatnak el a nyilvánossághoz (ld. marketing).

Weblogok létrehozása és publikálása
A blogok megjelenése óta számos szoftvercsomag jelent meg, amelyek megkönnyítik a blogok létrehozását. A blogoknak helyt adó oldalak és a webes szerkesztést lehetővé tevő webszolgáltatások megszaporodtak. Ilyenek például a GreatestJournal, Pitas, Blogger, LiveJournal és a Xanga.
Sok haladó blogger jobban kedveli a szerver oldali szoftver eszközöket, mint például a Movable Type, bBlog, WordPress, b2evolution, Serendipity és a .Text. Ezek a programok szélesebb körű konfigurálhatóságot és több lehetőséget biztosítanak, cserébe viszont nagyobb tudást követelnek. Ha webes felületet biztosítanak a szerkesztésre, a szerver alapú rendszerek könnyebbé teszik az utazó emberek számára a szöveg létrehozását és szerkesztését. Sokan szeretik megörökíteni utazásukat ún. travelblogokban.
Vannak olyanok is, akik PHP, Perl, ASP.NET és egyéb szerveroldali programozási nyelvek segítségével maguk írják meg a saját blog-motorjukat. Míg ezt a legnehezebb létrehozni, a kreativitás teljes erejét magukban hordozzák.
A „blogroll”-t és a megjegyzéseket vagy visszajelzéseket szinte mindegyik blog-szoftver támogatja.
A blogroll azon blogok listája, amelyekre bármely cikkből hivatkozás mutat. Ez az egyik eszköz, amivel a bloggerek környezetet teremtenek a blogjuknak, mivel kilistázzák azon blogokat, melyek hasonlóak az övékéhez, vagy azon blogokat, amelyek fontosak lehetnek az olvasónak. A blogroll a blogra mutató idézetek számának is mérőeszköze lehet, ami minősíti a blogot, úgy, mint a keresők esetében az oldalra mutató linkek száma. A blogroll másik használati módja a kereszthivatkozás: a bloggerek megállapodnak, hogy egymásra hivatkoznak, vágy másik blogra, reménykedve, hogy rájuk is visszalinkelnek.

A weblogok típusairól és a leggyakrabban használt kifejezésekről itt olvashattok.

Tris Hussey: Blogok kezdőknek és profiknak című könyve nagyon praktikus, hasznos tanácsokat ad ahhoz, hogy a blogunkat hogyan alakíthatnánk az első lépésektől a legolcsóbb eszközökön és az írói fortélyokon át egészen az olvasói közösséged felépítéséig.

Ez a kötet a komoly szakértői, írói és blogszerkesztói múlttal rendelkező Tris Hussey első könyve. Tris tudódsként kezdte a pályafutását, de a számítástechnikai tanácsadás jobban bejött neki, ezért miután 2004-ben egy hirtelen ötlettől vezérelve kitanulta a blogírás csínját-bínját, egykettőre profu blogszerzővé és az üzleti blogok szakértőjévé avanzsált. Számos webkettes kezdeményezésben segédkezett -blogszoftverektől blogügynökségekig-, és folyamatosan ír, blogol, oktat és tanácsokat ad.
Amellett, hogy konferenciákon műhelyeket és előadásokat tart, Tris a University of British Columbia és a Capilano University egyetemeken, illetve British Columbia Institute of Technology-n is oktatja a közösségi média, a blogok, a podcastok és a WordPress használatát.
Tris a British Culombia állambeli Vancouverben él és dolgozik.

Aki blogot vezet, annak érdemes ezt a könyvet beszereznie, mert a könyv elolvasása után akár olyan profi módon szerkesztheti a blogját, mint Tris Hussey.


A könyvet köszönjük a Kiskapu Kiadó Kft.-nek!





(Forrás: wikipedia.hu)

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése