2015. június 20., szombat

Gyereksarok 135.



A gyermekirodalom fejlődés-lélektani és pedagógiai vonatkozásai


Fejlődés-lélektani vonatkozásai:
A pszichológusok megkülönböztetnek gyermek ifjúsági irodalmat, és azt vizsgálják a gyermek milyen mértékben képes az irodalom befogadására.
a)        2 éves gyermek: kezdi felfedezni a dolgok és fogalmak összefüggéseit. Megnevezi a tárgyakat, dolgokat. Számára a könyv csak játék. Az illusztrációkat elevennek véli (a cicát megsimogatja). Két szavas mondatokban beszél. A mondókák közül szereti az altatókat, tapsoltató, cirógató, hintázó, lovagoltató, állni – járni tanító mondókákat.
b)        3 éves gyermek: nyelvi biztonságban mondja a mondókákat a felnőttel. Hosszabb verseknél sorokat vagy szavakat ismételget. Élvezettel hallgatja a meséket (állatmesék, történetek, amelyeknek a főszereplője hasonló korú). Ezzel a gyermek emlékezését erősítjük.
c)        4 éves gyermek: szereti a több szálon futó meséket, ekkor kezdődik a nagy mese korszak.
d)       5 éves gyermek: nyelvi humor iránti érzéke kezd felébredni. Tündérmesék, tréfás groteszk versek kora.
e)         6 éves gyermek: több szálon futó, bonyolult felépítésű mesék. Ekkor kezdi élvezni a verses meséket. Mozgással kapcsolatos versek. Irodalmilag iskola éretté válik a gyermek. 
Milyen irodalmi élményt képesek befogadni a gyermekek?
Négy fejlődési szakasz.
a)                        Első szakasz: 2-5 éves korig, játékok mondókák, amelyek mozgáshoz kötöttek. Szeret képes könyveket nézegetni, báb mögé bújva sok mindent el tud mondani, a beszéd hibáját is tudjuk korrigálni.
b)   Második szakasz: 6-8 éves korig felolvasás, önálló olvasás kora. Az érdeklődés középpontjába ugyanúgy a mese áll. A gyermekverseknek nincs akkora jelentősége, mint korábban.
c)   Harmadik szakasz: 9-10 éves kor, ez már az önálló olvasási szakasz. Szeretik a mondókákat, útleírásokat, technikai könyveket és a természettudományos könyveket. Szívesen vásárolnak maguknak újságokat. Ekkor már érdemes színházba vinni a gyermekeket.
d)   Negyedik szakasz: > 11-13 év között, kalandos könyvek, regények, emberi példaképek keresése. A fiúk a grund regényeket szeretik. Indián regények, Verne. Egzotikus tájakat bemutató könyvek.
A lányok az érzelmeiknek a gyöngéd leírását.

> 12-14 éves korosztály, szellemi és biológiai érés korszaka, feszültség, vívódás, önbizalom hiány, kamaszkori szerelmek. A gyermek nem tud mit kezdeni magával.
Lányok: romantikus regények olvasása, rengeteg újság vásárlása.

Pedagógiai vonatkozásai:
Két szélsőséges állapot:
·    A gyermekirodalom a nevelés eszköze, akkor is teljesíti feladatát, ha kevésbé értékes.
·    A gyermekirodalom nem nevelési eszköz, hanem művészet.
Az igazság a kettő között van: A gyermekirodalom azért szép, mert nevel, és azért nevel, mert szép.




(Forrás: http://users.atw.hu/premflforum/gyermekirodalom.html)

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése