2012. január 30., hétfő

Mark Haddon: Bumm!

18:54 0 Hozzászólás
Néhány hete éppen a könyvtár kínálatát böngésztem, mikor ráakadtam egy érdekes címre: Bumm!
Nézzük csak, ki írta... ki az a Mark Haddon? Ezután már csak megnéztem a tartalomjegyzéket, s miután szendvicsekre, narancssárga vécépumpákra és brokkolitortácskákra történő utalásokat találtam, tudtam, hogy ez egy jó könyv. Vagy legalábbis egy kicsit furcsa.

Az író bevallása szerint a könyv már egyszer megjelent Gridzbi Spudvetch! címen, azonban elég sok probléma van vele: a történet félkész, a címet senki sem tudja kiejteni, és nem is lehet tudni, hogy mit jelent, csak miután elolvastad a könyvet. Ráadásul tele van utalásokkal floppy lemezekre és discmanekre. Vajon jobb az átdolgozott?

A történet furcsa. A szereplők is furcsák. A főhős, Jim például szereti a sajtos-eperlekváros kenyeret. A könyv szerint rossz képességű diák, pocsék jegyeket szerez és rühellik a tanárok. Az igazság mindössze az, hogy eléggé lusta és állandóan álmodozik. A nővére, Becky kedvenc zenei műfaja a metál, és rejtélyesen módon szívesen leszokott a zuhanyzásról. Eleinte ki nem állhatja Jim-et, de a történet végére egész jól összebarátkoznak. Az anyja kicsit kilóg a családból, ugyanis ő egy sikeres, életvidám és mindig határozott üzletasszony. Egyenes ellentéte viszont az apja, akinek nincs állása, és úgy tűnik, hogy sohasem lesz. Végül azért mégis csak: megtanul főzni.
Természetesen ennyi szereplő nem elég, de szerencsére vagy sajnos a többiek sem átlagosak. Jim barátja, Charlie például vonzza a bajt: állandóan bajba kerül, és minden veszedelmes kalandba belemegy. Anyja kicsit megviselt és őrült, az apja pedig egy felettébb intelligens doktor.
Becky és a szappan viszonyának elég egyértelmű az oka: a lány barátja, Kráterarcú (rendes neve rég feledésbe merült...), aki többször is majdnem megtámadja Jim-et, egy sajtos-eperlekváros kenyeres incidens miatt. (Itt megismerhetjük az anya harcias természetét.)

A történetről nem szeretnék sokat elárulni, főleg a karakterek részletes jellemzése miatt, de azt mégis elárulom, hogy nagy szerepet játszanak benne tanároknak álcázott űrlények, akik sci-fi rajongókkal szeretnék benépesíteni a bolygójukat.

A véléményem: ezt a könyvet nem lehet reálisan értékelni. A könyv nagy része elbeszélés, csak néhol fordul elő benne leírás. Elég vegyes érzéseket váltott ki bennem az olvasás folyamán. Néhol már-már sírtam a nevetéstől, míg néhol szüntelenül szidtam az írót. Kicsit hiányos volt, és elég rövid is. A történet lezárása után is újabb kérdéseket tesz fel az író, így nem teljesen lezárt, simán jöhetne egy folytatás. Sajnos Jim nővére nem sok szerepet kap, csak a történet végén, míg például az apai mellékszál teljesen felesleges.

Összegzés: eléggé gyerekes a könyv, bár van néhány jó pillanata. Olyanoknak ajánlom, akik még 12 év alattiak, nem szeretik a klasszikusokat, és olvasni se nagyon szeretnek. Nekik tetszeni fog, garantálom. Tetszett, de olvastam már sokkal jobbat is.

Adatok:
Mark Haddon: Bumm! (eredeti címe: Boom!, a korábbi kiadásé: Gridzbi Spudvetch)
Kiadás: 2010, Európa Könyvkiadó (eredeti: 2009, David Fickling Books)
Fordította: Sári Júlia
p. 240

2012. január 29., vasárnap

Milan Kundera: Azonosság

23:59 0 Hozzászólás

Kevés olyan könyvet ismerek, aminek elolvasása után nem a történetet gondolom át újra és újra, hanem valami egészen mást. Az Azonosság pont ilyen. Ugyan a mondanivaló is elgondolkodtató, de a súlypont nem azon van.

Chantal és Jean-Marc hagyományos, átlagos párkapcsolatban élnek. A nő inkább tudatos, a férfi érzelmes ebben a viszonyban. Chantal nem annyira fiatal, már kevesebb férfi fordul utána, mint korábban, s kapcsolata sem a legteljesebb, legalábbis nem érzi annak, bár a férfi szenvedélyesen szereti. Annyira, hogy szerelmes leveleket ír Chantalhoz, megváltoztatott írással, névtelenül, csak azért, hogy a nő elhiggye: még szerethető, és kívánatos.

Ez az alaptörténet. Furcsa háromszög: a nő titokban tetszeni akar valakinek, akiről kezdetben még nem sejti, ki is, majd rádöbben a titokra. A férfi rájön, hogy a nő már rég tudja, ismeri a turpisságot. Játszmájuk, a kegyes hazugság, vagy őszintétlenség mégis folytatódik közöttük.

Azután egy utazás mindent megváltoztat. De nemcsak Chantal és Jean-Marc történetét. Az olvasónak is kezd gyanússá válni, hogy ez nem is valóság, inkább álom, fantázia, vagy leginkább félálom, amiről sem ő, sem a szereplők nem tudják eldönteni, valóban álmodják-e, vagy ébren vannak már...

Milan Kundera, mint a többi könyvében, így az Azonosságban is finom érzékkel mutatja be a szereplők belső monológját, érzését, félelmét, gondolatát, bár hűvösen, realistán, távolságtartóan ír. Minden egyes mozzanatot Chantal és Jean-Marc szemszögéből is megnézhetünk, s ez a kettősség színessé, izgalmassá, emberivé varázsolja a szerelmi történetet. 

Nagyon könnyű olvasni a könyvet, hiszen gördülnek egymás után a szavak, de letenni, befejezni és becsukni egyáltalán nem az. A történet ugyanis befejezetlen, és élénken él tovább az olvasó gondolataiban. Azt hiszem, egy könyvnek valójában ez a feladata.

Debreczeni József: Az új miniszterelnök

22:32 0 Hozzászólás
Kezdésként kissé rendhagyó módon fontosnak találom, hogy említést tegyek a szerző korábbi munkáiról. A fülszövegből idézve : "A miniszterelnök és az Orbán Viktor című nagy sikerű könyvek szerzője újabb politikusi életrajzzal jelentkezik. Antall József és Orbán Viktor után ezúttal Gyurcsány Ferenc pályafutását, emberi és politikusi portréját rajzolja meg a kezdetektől a 2006-os választásokig."  Ez az, ami meggyőzött arról, hogy hiteles munkát tartok a kezemben. Maga Debreczeni József is többször utal a sorok között arra, hogy pártatlanságának igazolásaként.
Gyurcsány Ferenc kapcsán engem annak a kérdése vonzott, vajon hogyan tudott az egykor meglehetősen gyors népszerűségre szert tevő politikus, hasonlóan rohamosan népszerűtlenségre szert tenni. Természetesen az ismerem az őszödi beszédet, de szerettem volna megérteni a háttérben húzódó folyamatokat is.
Sokkal többet kaptam. Tőlem távol áll a politika, kis túlzással mondhatom, hogy sokáig azt se értettem mi az, hogy bal oldal és jobb oldal. Többek között a hiányos történelem tudásom is oka ennek. A legtöbb életrajzhoz hasonlóan a szerző nem csak egy személyiség rajzot ad, hanem korszak rajzot is. Én főként ez utóbbiak miatt szeretem olvasni őket, persze ennek tükrében az is érdekel hogyan alakul a főszereplő élete a kezdetektől. Hogyan hatnak rá a kor sajátosságai, milyen motivációk mozgatják és  mivé válik. 
Az Új miniszterelnökben elém tárult a 70-es évek magyar fiatalságának világa (tulajdonképpen a szüleimé is). Majd a rendszerváltást megelőző időszak és maga a rendszerváltás hétköznapjai. Az is érthetővé válik, hogy miért is lehetett olyan könnyen "meggazdagodni" a 90-es évek elején. Megismerhettem a választások kulissza titkait. Valóban megértettem a két politikai oldalt. Végül pedig érthetővé vált miként lehetett az ország egyik legnépszerűbb politikásából az ország legnépszerűtlenebb politikusa.  
Azoknak ajánlom, akik szintén szeretnek a dolgok mögé látni.

2012. január 28., szombat

Szólóhangra

6:00 0 Hozzászólás
"Milyen furcsa, hogy bizonyos dolgokat csak öregségünkre értünk meg; jobb volna hamarabb megértenünk az ilyesmit, de csak akkor értjük meg, amikor már késő, amikor már semmire se megyünk vele, csak a szánk jár, mint itt most nekem is, ni. Ha az idősek jobban szót értenének a fiatalokkal, és ha a fiatalok odafigyelnének rájuk, talán változna valami... de az is lehet, hogy semmi sem változna. Minden élet tragédia, s mindegyik az elejével kezdődik. Hiába a jó tanácsok, mindenki hibázik, aztán öregkorában rájön, és akkor megbánja, hogy hibázott. Semmit sem ér a mások tapasztalata, mindenki mindent elölről kezd."


Susanna Tamaro: Szólóhangra

Első kötetem Suzanna Tamarotól, mely igazából egy rövidke novellagyűjtemény. 5 történetet tartalmaz, ami közös bennük, az az ártatlan gyermekek kiszolgáltatottsága, reménytelensége. Igazán szívhez szóló, nagyon is hétköznapi sorsok ezek.

"Sokszor eljátszottam a gondolattal, mi lenne, ha nagy politikus, államfő vagy valami hasonló lennék. Tudod, mit tennék, ha az lennék? Nehogy azt hidd, hogy komoly törvényeket, forradalmi változtatásokat vezetnék be, dehogy, csak annyit csinálnék, hogy mindenki számára kötelezővé tennék egy pihenőnapot. Nem szabadnapot, az már van, hanem igazi pihenőnapot. Biztos vagyok benne, hogy kis idő múltán mindenki jobban érezné magát."

A novelláskötet elbeszélései (Megint hétfő, Love, Egy gyermekkor, Hó alatt, Szólóhangra) között megjelenik kukába kitett kisgyermek, aki örökbefogadó szülei mentenek meg a legrosszabbtól, egy kislány, akit szülei eladnak, majd felnőtt férfiak prédájává válik, egy kisfiú, akinek sorsán keresztül azt láthatjuk, hogy szeretet nélkül szó szerint meg lehet őrülni, majd két idős asszony, akik visszaemlékeznek gyermek- és fiatalkori éveikre, egyikük eldobott fia miatt bánkódik a halálos ágyán, másikuk saját küzdelmes gyermekkorát éli át ismét néhol meg-megkönnyezve.
Legjobban az utolsó két novella tetszett, de mindegyiket szívesen olvastam. Nagyon finom lélekrezdülések, aprólékosan kidolgozott jellemek és sorsok.

Suzanna Tamaro olasz novellista, távoli ősei alapján anyai ágon magyar származású. Világnézetét tekintve a katolikus egyházzal szimpatizál, abortusz-, eutanázia-ellenes és ellenzi az embrionális kutatásokat/kísérleteket is.

"Azt mondod, a gyerek a szerelem gyümölcse? Na persze, szép gondolat, de hidd el, sok szülő ezt nem így látja. Tudod, mi a gyerek inkább? Zsák, amelybe beledobsz mindent. Beledobod a vágyaidat, az álmaidat, a félelmeidet: mindazt, amitől meg akarsz szabadulni. Nevelheted bárhogy, mindig hibázni fogsz. Azt hiszed, segít, ha felismered a hibákat? Nem, nem segít. Én szinte a kezdet kezdetétől felismertem őket, mégsem segített. Mert ahogy csak dobálsz és dobálsz, megfeledkezel róla, hogy a zsák is a világon van, hogy már neki is megvan a saját története."


10/10

2012. január 26., csütörtök

Müpamozi

9:00 0 Hozzászólás
Nem olyan rég írtam a Művészetek Palotája új sorozatáról, a Literáriumról. Van egy másik új sorozat is, a MÜPAMOZI, amely annyiban kötődik a könyvekhez, hogy ezen sorozaton belül több híres regény adaptációja (pl. Édes Anna, Pál utcai fiúk) is bemutatásra kerül.

A Müpa és a Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet (MaNDA) együttműködésében a filmművészet legendás rendezőinek legszebb darabjaiból álló, új rendezvénysorozat kezdődik. Az első félév 10 digitális vetítése Fábri Zoltán életművéből válogat.
A vetítések házigazdája Réz András, a közismert filmesztéta lesz.
A hétfői napokon, este 7-kor kezdődő MÜPAMOZI helyszíne a kiváló technikai felszereltségű Előadóterem.  Jegyár: 1000 Ft, a tíz előadásra szóló bérlet ára: 8500 Ft 

A filmek pedig:
2012. január 30. Körhinta (1955)
2012. február 13. Hannibál tanár úr (1956)
2012. február 27. Édes Anna (1958)
2012. március 12. Két félidő a pokolban (1961)
2012. március 26. Húsz óra (1965)
2012. április 9. A Pál utcai fiúk (1968)
2012. április 23. Isten hozta, őrnagy úr (1969)
2012. május 7. Hangyaboly (1971)
2012. május 21. Az ötödik pecsét (1976)
2012. június 4. Magyarok (1977)

Ez a sorozat szerintem nemcsak az idősebb generációnak lehet érdekes, hanem a fiataloknak is, akik még nem látták ezeket a régi filmeket.
Szöveg forrása és további részletek: A Müpa honlapján.

2012. január 24., kedd

6:38 0 Hozzászólás
Orczy Emma bárónő : A Vörös Pimpernel

Fred Terry
Nyugodtan állíthatjuk, hogy Orczy Emma bárónő könyve világsiker. Az írónő magyar származású, Tarnaörsön született 1856-ban, ám külföldi nagyvárosokban nevelkedett, míg hozzáment Montague Barstow-hoz. Ennek következtében igencsak rossz körülmények között, gyakorlatilag szegényen éltek, így kezdett el a bárónő írni. Kezdetben detektívregényeket írt, melyek nem hoztak túl nagy pénzt a családi kasszának, majd megírta 1903-ban a Vörös Pimpernelt, mely úgyszintén nem jelentett nagy sikert, mint regény, ám a belőle készült színpadi művet rövid időn belül világsikerként könyvelhették el. 1905-ben az egyik főszerepet Fred Terry játszotta. A könyv sikerének ez mindenesetre rendkívül jót tett.

A Vörös Pimpernel egy történelmi kalandregény, 1792-ben játszódik. Marguerite St. Just, a gyönyörű francia nő feleségül megy az angol baronethez, Sir Percy Blakeney-hez, így a legzűrösebb években, a francia forradalom idején a jóval nyugodtabb Angliába költözik férje oldalán. Számára ez nem volt rossz menekülés, hiszen igaz, állítása szerint egy véletlen tévedés folytán, mégis a guillotine alá küldte Marquis de St. Cyr-t, mely miatt a Marguerite megítélése hazájában elég rossz lett. 
Marguerite azonban férjével cseppet sem volt megelégedve, hiszen kifejezetten pipogya alaknak tartotta, ráadásul időközben egyre több hír érkezett a titkos angol arisztokraták szövetségéről, akik az ún. Vörös Pimpernel álnév alatt futó hős vezetésével francia nemeseket menekítettek át a szigetországból, megmentve ezáltal őket és családjukat a kivégzéstől. Marguerite, mint sok más angol nő, a hős Pimpernelről kezdett álmodozni. Persze ismét tévedésbe esett és rossz embernek tett ígéretet, ezáltal bajba sodorva az egész titkos társaságot. Chauvelin-t, Robespierre "csatlósát", a francia titkosszolgálat vezetőjét persze nem kell félteni, mindent bevet a "jó ügy" érdekében: minden arisztokrata életének véget kell vetni Franciaországban. Arra is képes, hogy megzsarolja szépséges főhősnőnket...

A történet szerintem nem volt valami nagyon kalandos, sőt, nagyon is kiszámítható volt. Ezért volt olyan időszak, amikor egy kicsit pihentettem is ezt a regényt. A vége kifejezetten "nyálasra" sikeredett szerintem, egyáltalán nem voltam tőle elragadtatva. Marguerite-től rosszul voltam, nagyon nyafka és álromantikus, úgy viselkedik, mint egy éretlen tinédzser - pedig ő a főszereplő, így nem ártott volna kicsit szerethetőbbé tenni. Nem lett a kedvenc regényem, de mint világhírű írásra, nagyon kíváncsi voltam. El tudom viszont képzelni, hogy színpadon megvalósítva mennyivel élvezetesebb lehet, mivel az alapsztori nem is rossz!
Azt gondolom, nem olyan hosszú regény, hogy egy-két hétvégés szórakozást ne találjunk olvasás közben. 

A Pimpernel sikerén felbuzdulva egyébként a bárónő folytatta a történetet: Hogy soha el ne felejtsük, Ahogy a Vörös Pimpernel a világot nézi, Sir Percy visszaüt. Tavaly jelent meg nálunk a Pimpernel Erdélyben című kötet.

1998-ban készült az angol tévéfilmsorozat azonos címmel Richard E. Grant-tel a főszerepben.

Orczy Emma bárónő
6/10

2012. január 20., péntek

Literárium - Kortárs írók a Müpában

8:00 0 Hozzászólás
Szeretném felhívni a figyelmet a Művészetek Palotája új sorozatára, a Literáriumra, amely címéből adódóan az irodalomhoz kötődik, tehát aki szereti a kortárs írókat-költőket, vagy netalántán könyves blogger, annak mindenképpen érdekes lehet. A Literárium sorozat havonta egyszer kerül megrendezésre, hétfői napokon, 20 órai kezdettel, az ún. Üvegteremben, a jegyek 1000 Ft-os áron kaphatóak.
 
A program pedig:
január 23: Térey János-est
február 20: Varró Dániel-est
április 16: Háy János-est
(A nevekre/címekre kattintva olvashatsz a részletes programról a Müpa honlapján.)

Várunk szeretettel mindenkit, az ifjú korosztályt is!

(Kép: a Müpa honlapjáról)

Tóth Krisztina - Pixel

0:09 0 Hozzászólás

A harmadik fejezet után abba akartam hagyni az olvasást. Aztán mégsem tettem, de akkor még csak a kíváncsiságom miatt. Valahol a negyedik-ötödik fejezet után jöttem rá, ezt a könyvet ugyan nem hagyom abba, sőt, minél hamarabb tudni akarom minden sorát, mert egész egyszerűen zseniális.


Azokat a könyveket és filmeket szeretem, amikben hús-vér emberek játszanak hús-vér figurákat, felőlem lehet benne száz ufó és marslakó, nem érdekel. Inkább a sorsok, a játszmák, a miértek és hogyanok. A Pixelben is Emberek szerepelnek. Hétköznapi emberek, hétköznapi gondolatokkal, érzésekkel, történetekkel; bármelyikőnk lehetne Gavriella, David, Jyran, Ági, vagy akár a vörös hajú tanárnő.

(Vagy... szerepelnek? Léteznek egyáltalán? Tóth Krisztina ugyanis játékra hívja az olvasót. Belekezd egy történetbe, majd azt írja, „nem, nem is így volt, hanem úgy, hogy”. Mintha együtt írnánk a könyvet, vagy együtt rendeznénk meg a könyvből készült filmet.)

Talán te is játszottad már: ülsz a metrókocsiban, figyeled a szemben ülőt, próbálod kitalálni, ki lehet ő. Vagy ő próbálja kitalálni, ki lehetsz te. Lehet, hogy ezzel a szemben ülővel két hónap múlva megint összehoz valahogy a sors, elmentek egymás mellett, talán még szót is váltotok egymással, de lehet, hogy születik egy közös történetetek. Tóth Krisztina ezzel az ötlettel játszik Pixel című könyvében. Egymástól távol lévő emberek és életek kapcsolódnak össze, kezdetben talán értelmetlenül, de ha felnagyítjuk ezeket a történeteket annyira, hogy már a pixelek is látszódnak benne, megértjük az összefonódásokat, hiszen másképp, máshonnan fókuszálunk rájuk. Harminc fejezet, harminc testrész, harminc különböző történet, amelyek egységgé válnak a végére.

„A részletek néha kifakulnak, idővel megváltoztatják a színüket. Erre ügyelni kell. Az is előfordul, bár ritkábban, hogy besötétednek, ezért máshová kell illeszteni őket. A Mű első pillantásra alaktalan halomnak tűnik (…), aztán, ha többször körbejárjuk, lassan, apránként kibontakoznak előttünk a formák. Leginkább egészen kívülről, a műterem végéből, a sarokból érzékelhető, hogy a halmok igenis összefüggenek.”

Az biztos, a Pixel el fog vezetni engem a többi Tóth Krisztina könyvig. Megpróbálom majd azokat is kinagyítani.   

2012. január 18., szerda

Simone Elkeles: Tökéletes kémia

18:58 0 Hozzászólás
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Megjelenés: 2011.
Oldalszám: 411
(maga a történet 390 oldal.
A többi előzetes a 2. részből.)
Ára: 2999
Az írónő oldala ITT
Nagyon unalmas leszek, újabb Könyvmolyképzős könyv, amiről áradozni fogok, ez van. ;o)
Olvasva a fülszöveget, amolyan modern kori Rómeó és Júliának képzeltem el a történetet, csak tragédia nélkül reményeim szerint. Izgatottan és nagyon optimistán kezdtem neki az olvasásának, mert rosszat erről se olvastam még. Nem csalódtam.

Ebben a történetben a Rómeónkat Alex Fuentestnek hívják, mexikói és egy veszélyes banda tagja, akitől a gimiben mindenki két lépés távolságot tart. A Júliánk meg Brittany, a gimi üdvöskéje. A pomponlányok csapatkapitánya, a legmenőbb pasi barátnője, gazdag, szép, sikeres, stb. ... De mindez csak a látszat.
Mi a helyzet akkor ha azt írom, Alex bár kívülről kemény (az ökle is az, a veszélyt nem ismeri), de igazából egyáltalán nem rossz? Pusztán csak a családját szeretné megvédeni úgy, ahogy tudja. Brittany pedig bár külsőre egy szőke cicababa, de otthon amikor senki se látja, pólót, szabadidőnadrágot vesz fel és ápolja a Little-kórban szenvedő nővérét, mert a szüleik egyikőjükkel se törődnek. Az apja inkább dolgozik látástól Mikulásig, csak ne legyen otthon, az anyja pedig szintén menekül a kitalált tökéletes világába. De vajon meddig tudnak az elvárásoknak megfelelni?
Lényegében addig a percig, amíg a kémia tanárnőjük egymás mellé nem ülteti őket az óráján. ...

Amikor olvastam, hogy szerelmeseinket a kémia órán sodorja egymás mellé a sors, egyszerűen nem tudtam nevetés nélkül kihagyni. Komolyan mondom, már várom azt a történetet, amiben majd a sorsfordító pillanat matek vagy ének órán fog bekövetkezni, a kémia és a biológia már elcsépelt. Bár nyilván a címhez ez a tantárgy passzolt. Furán hangzana a "Tökéletes matematika".

Imádtam, faltam minden sorát. Izgalmas, akciódús és nagyon romantikus, persze az ifjúsági irodalom kategóriájának megfelelően.
Az írónőnek sikerült nagyon jól bemutatnia a két oldalt és az árnyoldalukat is. Rettentően szorítottam a fiatalokért, hogy a szerelmük beteljesedhessen, de ez persze nem olyan egyszerű. Hisz ha Brittany a fiú mellett dönt, szakítania kell a róla addig kialakított "tökéletes" képpel, amitől aztán lehet, hogy az amúgy is labilis anyja idegösszeomlást kap. Igazán Alex társai befogadni nem fogják, ugyanakkor a saját köre is kiveti majd magából. De vajon tényleg így történne? És mit fognak tenni? Hagyják, hogy a származásuk elválassza őket egymástól vagy pedig harcolnak a szerelmükért?

Fejezetenként hol az egyikük, hol a másikuk szemén keresztül olvashatjuk a történteket. Hogy kinek a gondolatait vártam jobban, igazán megmondani se tudnám, egyszerűen csak faltam a sorokat.
A történet végén egy 16 oldalas ízelítőt olvashatunk a második részből, amelyben Alex idősebb öccse, Carlos lesz az egyik főszereplő (aki a Tökéletes kémiában 15 éves). A trilógia befejező kötetében pedig Luis, aki ebben a részben 11 éves még.

A Perfect Chemistry trilógia nagyon ütősen indult, maximálisan megértem, hogy az írónő 2010-ben RITA díjat kapott érte. A trilógia első kötete 2008-ban, a második 2010-ben, a harmadik 2011-ben jelent meg. Magyarul egyelőre az első olvasható.

2012. január 17., kedd

Könyvfalók kerestetnek

11:18 0 Hozzászólás
Túl a 600. bejegyzésen megragadom az alkalmat, hogy köszönetet mondjak olvasóinknak, követőinknek és természetesen szerzőinknek. Szeretném külön megköszönni Nikinek és koalánynak azt a munkát, amit sok-sok hónap alatt belefektettek a Könyvfalók blog fennmaradásába.

Szeptember óta ismét bővült a tagok száma, több-kevesebb sikerrel működünk együtt tovább, reméljük még nagyon sokáig.
A szép kerek szám alkalmából gondoltunk a paletta újra szélesítésére, hogy színesebb és tartalmasabb lehessen.

Kedves Olvasó!

Ha Te is falod a könyveket.
Ha a felfalt könyv megindított, fellelkesített vagy épp lelombozott.
Ha csak szeretnél ajánlani másoknak egy olvasmányt.
Ha csupán imádod a könyveket és írnál róluk.

Akkor itt a helyed. Szeretettel várjuk hogy Te is megoszd velünk és az olvasóinkkal a könyves élményeidet!

Részletekről érdeklődj: konyvfalok@freemail.hu

2012. január 15., vasárnap

Fábián Janka: Emma szerelme

18:54 0 Hozzászólás
Kiadó: Ulpius-ház Kiadó
Kiadás éve: 2011.
Oldalszám: 407
Ára: 3499
A Párom Jézuskája lepett meg ezzel a könyvvel és most azt kívánom, bárcsak látta volna előre, hogy ennyire odáig leszek érte és akkor meglepett volna még a másik 2 kötettel is! :o) Pedig igazából egy molyos esemény miatt tettem csak fel a karácsonyi listámra és bár rosszakat nem olvastam róla, de nem számítottam arra, hogy 5 csillagos, sőt kedvenc lesz majd.
Fábián Janka összehozta mindazt, amit nagyon szeretek. A történelmet és a romantikát, továbbá mindezt nagyon jól megfogalmazva.

A történet 1907-ben kezdődik, amikor Zoltán hazautazik Kanadából a 13 éves lányával, Emmával Balatonkörtvélyesre. Magyarországot 7 évvel ezelőtt hagyták el, amikor a felesége meghalt, de ennek körülményeiről részleteket nem olvashatunk a regény elején, csak érezzük, hogy mindez mögött egy titok lappang, amihez nagy köze van Zoltán ifjúkori szerelmének a fiának.
A férfi okkal tér haza, meg szeretné kérni ezt a bizonyos ifjúkori szerelmet Évát, hogy nevelje fel a kislányát, mivel ő halálos beteg. A férfi sajnos pár nappal később meghal, de Éva szeretettel veszi a szárnyai alá a megtört árva kislányt.
Aztán nem sokkal később váratlanul felbukkan Éva fia, akit Emma gyűlölettel fogad. A felnőtt férfit, aki Párizsban dolgozik orvosként, szinte sokkolja a kislány jelenléte, aki a titok tudója. De vajon mi lehet ez a rejtegetni való? Mi köze volt Gábornak Emma édesanyjához? És egyáltalán ki lesz a címben is utalt Emma szerelme?

Az olvasása közben többször eszembe jutott, hogy a történet akkor játszódik, amikor még a dédikém se született meg. Fura volt elképzelni, hogy milyen lehetett az élet dédikém szüleinek fiatalkorában. Próbáltam magam elé képzelni a XIX. század végi fővárosunkat, láttam magam előtt a mostani Hősök terét és olyan fura volt belegondolni, hogy Emma 3 éves volt, amikor a szobrokat felállították vagy épp akkoriban épült a Parlament, kész időutazást éltem át az olvasás közben. Olyan korról olvashattam, amiről sokat nem tudok, max. annyit, amit az iskolákban tanítanak.


Igazán nehéz megfogalmazni, hogy miért is tetszett annyira a történet. Nyilván a fentiek nagyon sokat jelentettek, a történelmi szálakat imádom, a romantikát meg pláne. Valahogy az egész olyan jól sült ki. Volt benne olyan dolog ami első körben kicsit fura volt nekem, spoiler miatt nem szeretnék kitérni erre, de ez van. :o)
Úgy ahogy van, nagyon tetszett! A korábrázolás, a karakterek, a cselekményfelépítés, minden. Az meg csak dobott rajta, hogy 44 évet ölel át. Tetszett, hogy bár igazán az Emmával történtek vannak a középpontban, de szerepet kaptak a születése előtti történtek is. Így olyan volt, mintha Emma az olvasókkal együtt, amolyan "közös" gyermek lenne, hisz "ott voltunk" már a fogantatása előtt, sőt, a fogantatásakor, a szemünk előtt cseperedett fel, lett édesanya. Szorítottam a boldogságáért, tördeltem érte a kezemet, amikor kellett.

Történelmileg 1878-tól 1922-ig kapunk bepillantást a szereplőink életére. A trilógia második része, az Emma fiai a II. vgh. idején játszódik, a befejező rész, az Emma lánya pedig a kommunista rendszertől a rendszerváltásig. Az, hogy mennyire hű történelmileg, bízzuk a történész végzettségű írónőre, én semmilyen furcsaságot nem találtam. Az pedig, hogy Emma és a vele történtek mintázva vannak-e esetleg valakiről, erről nem találtam semmilyen információt.
Nagyon várom, hogy beszerezhessem a másik 2 részt is és nekik eshessek, nektek pedig ajánlom a figyelmetekbe. :o)

2012. január 12., csütörtök

2012. január 11., szerda

James Redfield: A Tizenkettedik felismerés

23:48 0 Hozzászólás
A döntés órája
Ha az ember elindul az Úton - amit gyakran spiritualitásnak, ezotériának, tudatosságnak nevezünk - akkor a véletleneken túl az üzenteket is észre veszi. Azokat az üzeneteket, amelyek mindig a megfelelő időben és a megfelelő helyen érkeznek. Bevillanó gondolat formájába, mások által elejtett mondatok által, véletlen meghallgatott beszélgetésként, stb. Vagy könyvként. Az utóbbi hónapokban különösen foglalkoztatott, hogy vajon hova tart a világ, vajon tényleg lesz valaha Egység legalább egy nemzeten belül. Végül mindig odajutottam kis ember vagyok én. Nekem legfeljebb az a dogom,hogy a saját egyéni életemet a lehető legboldogabban éljem. Majd találkoztam egy ismerőssel, akinek a története újra megmozdított valamit bennem, hogy valamit mégis tenni kellene, mert a nagyok nem teszik. Sőt.
Ekkor "jött szembe" velem a Tizenkettedik felismerés és a fülszövegben ez a mondat: Ma, amikor nőttön-nő a politikai korrupció és a gazdasági bizonytalanság, a globális méretekben fennálló vallási feszültségek pedig hamarosan atomfegyverek használatáig is eljuthatnak... 
Kíváncsivá tett. Vajon tényleg van megoldás? James Redfieldet már ismertem, és az iránta érzett "bizalom" az amiért, éreztem nem fog csalódást okozni a könyv. Számomra azért is hiteles Ő, mert egy közérthető nyelvezetű történeten keresztül próbálja a megismertetni a világ "összjátékát", az emberiség fejlődését. Ha egy írói kritikát írnék, akkor azt is hozzátehetem - abszolút izgalmasan tárja elénk a főhős útját; már-már azt hiszi az ember, hogy krimit olvas.
Tulajdonképpen alig lehet letenni, de néha mégis le kell. Azért is, hogy az ember feldolgozza az olvasottak, és azért is, hogy közben megélje azokat.
A történet elején a szereplők felelevenítik az előző felismeréseket, vagyis nem szükséges a korábbi történetek teljes ismerete. Abban viszont biztos vagyok, hogy aki ezt elolvassa, kedvet kap majd a korábbiak megismeréséhez is.
A Tizenkettedik felismerés pedig röviden arról szól, hogyan lehet beépíteni az életünkbe a felismeréseket. 12 integráció, ami segít abban, hogy a pozitív, optimista gondolkodás módot meg tudjuk tartani és ezáltal képesek legyünk javítani a saját és akár mások életminőségén. 

A Kilenc felismerést a Mennyei Prófécia tartalmazza.

2012. január 9., hétfő

Emmanuel Carrère: A bajusz

9:00 0 Hozzászólás
Emmanuel Carrère: A bajusz c. műve bár egy aprócska, hétköznapi történéssel indul, mégis abszurd, már-már őrületbe kergető történetté fajul. Történik ugyanis, hogy egy férfi úgy dönt, hogy levágja a bajuszát. Ám azt se a felesége, Agnes, se a munkatársai nem veszik észre! Sőt, olyan természetesen viselkednek, mintha főhősünknek soha nem is lett volna bajsza! Kegyetlen tréfa áldozata lett? Vagy tényleg kezd megőrülni, és nem is volt soha bajsza? A történet tovább fokozódik, már a múlt is kezd hamissá válni: pl. soha nem jártak Jáva szigetén, nem vacsoráztak együtt barátokkal stb. Az olvasót végig foglalkoztatják a kérdések: a férfi tényleg megbolondult? Vagy (én többször kerültem erre a megállapításra): vajon Agnes az őrült, ő az, aki segítségre szorul? Mi ez az egész bajusz-história, mi ez az egész összeesküvés?
Mielőtt főhősünk végleg megkergülne, hirtelen döntést hozva Hongkongba utazik. Majd egy elég abszurd lezárása lesz a történetnek...

Ábrázolásmódja a finom lélekrajzokban, a már-már élveboncolásnak tetsző pszichológiai realizmusban éri el a legsajátosabb, legemlékezetesebb minőségégét. Miért bánunk el akár a legközelebbi hozzátartozónkkal, barátunkkal is olyan ártatlan arccal, mintha mi sem történt volna? Vagy nem is a szándékosságról, csupán oda nem figyelésről, értetlenségről van szó? Vagy arról az abszurditásról, ami „A bajusz” című regény főhősét szinte őrületbe kergeti: nem tud megbizonyosodni arról, hogy érvényesek-e sajt tapasztalatai vagy végzetes félreértések áldozatává lett? - teszi fel a kérdést a könyv ajánlója is.

A könyv rövidke, kb. 150 oldal, egy ültő helyében végig olvassa az ember. (Furcsa, hogy a moly-on szinte alig olvasta valaki...)
A történetből film is készült 2005-ben, amelyet Carrère rendezett, és amely Cannes-ban díjat nyert. A hazai mozik is játszották. Részletek a filmről ITT.

2012. január 8., vasárnap

A stetl lánya

4:00 0 Hozzászólás
"A felkelő nap felszívta a ködöt. Falevelek sodródtak az erdőből a magas fűben, és vadvirágok nőttek a puhán omladozó sírkövek között magasra, a nők cipői szilárdan álltak a földön az aranynárciszok sárga bimbói között. Az évnek ebben a szakában, ahogyan élet és halál, félelem és megkönnyebbülés, veszély és születés más pillanataiban is, az asszonyok együtt voltak, karjukat egymáséiba fonva, és ez a háló összegyűjtötte együttérzésüket, a sérelmeket pedig hagyta kihullani.

Follow Us @soratemplates